Foto | Bart van Overbeeke

Engelstalige Mystery Tour met bier en koffie

Geef twee studenten van alle studenten-, sport- en studieverenigingen en een groot deel van de TU/e-bestuurders de gelegenheid een hele dag samen op te trekken, en je hoort wat er op de universiteit leeft. Dat is de gedachte achter de Mystery Tour die sinds 1997 gehouden wordt. Gisteren vervoerden twee volle bussen het gezelschap naar Nijmegen.

De TU/e moet ‘a brewery university’ zijn. Daar werd nog hard om gelachen de hele dag. Het was een verspreking tijdens het debat in de ochtend van de Mystery Tour. Bedoeld werd te zeggen dat de campus levendig moet zijn. En dat er best bier gedronken mag worden op de campus, want iedereen verdient een feestje soms. Alcohol heeft zijn nut, want bij Van der Waals is er kans om tijdens de borrel op donderdagmiddag laagdrempelig met je hoogleraar te praten, zei Robert van de studievereniging van Technische Natuurkunde. Koen Strien, praeses van studentengezelligheidsvereniging SSRE reageert dat je ook met een kop koffie ongedwongen met je docent kan praten.

Internationalization

De Mystery Tour wordt om het jaar gehouden om studentenverenigingsbestuurders en TU/e-managers samen te laten praten over zaken die actueel zijn aan de universiteit. Het enige mysterieuze is de bestemming, verder ligt het programma vast. In de ochtend een debat aan de hand van stellingen, na een goede lunch een bezoek aan een bedrijf – meestal een brouwerij- en dan een boottocht. Zoals Jo van Ham bij het welkomstwoord zei: “Op een boot raken we geen studenten kwijt”.  Wat nieuw is dit jaar, is dat het debat in het Engels wordt gevoerd.

Al bij de eerste van de 29 te bespreken stellingen, grapt debatleider Carlo van de Weijer (directeur van TU/e’s strategic area Smart Mobility) dat de Engelstaligheid nog in transition is. Er staat: ‘Students who complain about the heavy work load @TU/e are zesjescultuur whimps.’ De stellingen zijn in vier categorieën verdeeld: work load, diversity and inclusiveness, internationalization and language en alcohol united. Wanneer de overgrote meerderheid het eens is, bijvoorbeeld bij de vraag of het CvB regels moet opstellen om spreekkoren te verbieden (“nee!”) of de studieverenigingen moet verplichten om dertig procent internationals op te nemen (“nee!”) vraagt Van de Weijer of mensen omwille van het debat, toch een tegenovergestelde mening willen verdedigen. Dat gebeurt maar mondjesmaat.

De discussie laat de bestuurders ook nadenken over religie. Moet dat thuis of kun je je alleen op de campus thuis voelen als er ruimte is voor jouw geloof? In het slotwoord zegt Jan Mengelers er dit over: “Wij zijn een niet-religieuze universiteit, er zal nooit een opening met gebed zijn. Maar we moeten nadenken hoe we kunnen faciliteren dat iedereen zich thuis voelt.”

Na de lunch wordt de groep in tweeën gedeeld voor een rondleiding en proeverij in de bierbrouwerij of koffiebranderij van brouwerscafé De Hemel. In optocht, studentenmuziekgezelschap Quadrivium als een fanfare voorop, gaat de TU/e-delegatie door het centrum van Nijmegen.

Bij het proeven van het witbier Serafijn wil de Amerikaanse student Kristi Baker van de Eindhovense tak van de Europese studentenvereniging AEGEE graag twee dingen vertellen. Een: Ze is heel blij dat het CvB echt geïnteresseerd is wat studenten als zij denken. Twee: Ze had geen idee dat Nederlandse studenten de vrouwonvriendelijke aankondiging van een carnavalsfeest van E.S.C.-dispuut Aleph als een grap zagen. Daar kwam ze achter bij het bespreken van stelling 6: ‘De wil van de vrouw doet er#niettoe should be considered as a Carnival Joke, not as a Sexist Slogan’. Niet dat iedereen het zo ziet. Wouter Kuypers van Quadrivium zei: “Metoo is heel serieus en daar maak je geen grappen over.” Koen Strien repliceerde: “Zonder deze grap hadden we er nu niet over gepraat.” Eens werden ze het niet. Maar dat hoeft ook niet, er samen over nadenken is al heel wat.