Oproep aan LGBTU/e: "Ben alsjeblieft onze rolmodellen"

‘Purple rain’ daalt er morgen, op Paarse Vrijdag, neer vanaf de TU/e-schoorsteen, zodat iedereen kan zien dat de universiteit diversiteit in geaardheid erkent en viert. Maar, zo benadrukt collegevoorzitter Jan Mengelers: “We steunen dit niet alléén symbolisch”. Universiteitssecretaris Nicole Ummelen roept de LGBTU/e-community op: “Ben alsjeblieft onze rolmodellen - en laat het ons weten als we iets kunnen faciliteren”.

Drie paarse stropdassen en een paars sjaaltje kreeg het College van Bestuur donderdagochtend uitgereikt. Het was een geschenk van de LGBT+-gemeenschap van de TU/e, sinds dit najaar zowel offline als online nadrukkelijker verenigd met onder andere als doel om meer activiteiten voor deze groep te organiseren.

Want hoewel de groep groeit en ook de aandacht en zorg voor diversiteit aan de universiteit zijn toegenomen, valt er nog veel te winnen; acceptatie is pas het begin, stelt TU/e-medewerker Ludo van Meeuwen (Education and Student Affairs). Hij wijst op de “grote meerwaarde van diversiteit waaruit nu al, als een matrix, verbindingen ontstaan binnen de grote TU/e-community. Met trots zetten wij ons daarvoor in”.

Desondanks is 'jezelf kunnen zijn', ook aan de universiteit, volgens LGBTU/e zeker nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom heeft deze gemeenschap ook zowel een openbare pagina als een besloten website “voor mensen die dat fijner vinden”, aldus Van Meeuwen.

Zelf voelen de LGBTU/e-vertegenwoordigers zich “over het algemeen wel” op hun gemak, zo antwoorden ze Mengelers desgevraagd, “maar er zijn nog altijd verbeterpunten, soms heel praktische. Het zou bijvoorbeeld fijn zijn als studenten gemakkelijker hun naam zouden kunnen laten veranderen, zonder al te veel gedoe”.

Daarnaast zijn er merkbare verschillen tussen bijvoorbeeld diverse afdelingen. “Het helpt ontzettend als er aan je faculteit bijvoorbeeld een paar mensen openlijk ‘out’ zijn, zoals bij ons bij W&I”, stelt studieadviseur Yves Houben.

Eenzaam in een volle collegezaal

Hoe dan ook zijn er nog steeds studenten die zich, zelfs in een bomvolle collegezaal, verschrikkelijk eenzaam en onbegrepen voelen, weten hij en zijn LGBTU/e-collega's. En zijn er nog steeds teveel mensen die geen andere uitweg zien dan zelfdoding. “Dat doet me oprecht zeer”, zegt Mengelers.

Blijf áándacht vragen voor het onderwerp, zo roept hij zijn gasten donderdagochtend met klem op. “Want we zijn vaak geneigd terug te vallen in oude gewoontes, veelal onbewust. Terwijl het, ook met de recente #metoo-berichten in het achterhoofd, zo belangrijk is dat iedereen zich op zijn gemak voelt - ook hier.”

Het onderwerp staat inmiddels ook op de agenda van de universiteitsraad, die tijdens de U-raadsvergadering van vorige week aan het College van Bestuur vroeg om richtlijnen op te stellen over hoe om te gaan met studenten en medewerkers die worstelen met de indeling man/vrouw.

Op Paarse Vrijdag gaan studenten en scholieren gekleed in paars om zo diversiteit van geaardheid zichtbaar te erkennen. Het College van Bestuur heeft beloofd de paarse stropdassen en sjaal morgen zeker te zullen dragen.