Transgender student vertelt bezoekers Girl zijn verhaal

Bij de film Girl, over een Belgische transgender ballerina, gaat TU/e-student Arthur het publiek vooraf een bijzonder verhaal vertellen. Bijzonder, omdat niet veel studenten aan de TU/e hardop zeggen dat ze transgender zijn. Arthur doet dat wel. Studium Generale draait Girl deze week in de Zwarte Doos. “Ik zie mezelf nog als jongen, maar ik word man.”

Bij de inleiding op de film Girl die Arthur op verzoek van SG gaat geven (vanavond en de twee opvolgende avonden), zal hij niet veel over de film prijsgeven, maar wel over zichzelf vertellen. Hij kwam als zeventienjarige op de TU/e voor de studie Biomedische Technologie. Nu is hij derdejaars, lid van Compass (waarover straks meer), universiteitsraadslid voor de Eindhovense Studenten Raad én in afwachting van de diagnose genderdysforie.

Tijdens zijn middelbare-schooltijd was Arthur nauwelijks bezig met zijn gender. “Ik was druk met schoolwerk en bijbaantjes. Pas toen ik zeventien was, kwam een goede vriend van mij uit de kast als transgender. Mijn beeld dat die types übermannelijk zijn, werd daardoor veranderd. Het besef drong tot me door dat niet iedere man een bodybuilder is.”

Kappersspiegel

Bij Arthur begon toen het questioning proces, een van de fasen die transgenders doormaken. “Daarin slaat de twijfel toe. Wie ben ik echt? Ben ik een FTM, ofwel een female-to-male?” Een daaropvolgende fase is de sociale transitie waarin transgenders met een nieuwe naam en een nieuw uiterlijk verdergaan.

Zijn hele leven heeft Arthur kort haar gewild, maar hij werd tegengehouden door mensen die zeiden dat hem dat niet zou staan. Toen hij anderhalf jaar geleden toch de stap waagde, vielen niet alleen de lange blonde haren van zijn schouders, maar ook een last. “Ik herkende mezelf voor het eerst. Hé, dit ben ik.”

Daarna ging hij voor het eerst experimenteren met kleding, die op de middelbare school vooral door zijn moeder werd verzorgd. Heel blij is hij met zijn bruine suède herenschoenen. “Het kwartje viel: dit klopt.” Er kwam een einde aan een zoektocht die weliswaar niet lang was in tijd, maar wel zwaar in moeilijkheid.

Ik herkende mezelf voor het eerst: 'hé, dit ben ik'

Arthur
TU/e-student en transgender

Want hoe vertel je het je ouders? Gelukkig voor Arthur werd hij naar eigen zeggen heel liefdevol opgevangen thuis. “Maar ook op de TU/e en bij vrienden viel het goed. In de media zie je vooral mensen met negatieve ervaringen. Ik wil de andere kant laten zien. Kijk hoe goed het met me gaat: ik ben student, zit in de UR, word later wetenschapper. Ik zie mezelf nog als jongen, maar ik word man.”

Nieuwe naam

Samen met zijn broertje zocht hij op een namenwebsite naar een passende naam. “Want ik wilde me niet meer voorstellen bij bijvoorbeeld TINT of andere nieuwe groepen mensen met de naam die ik niet fijn vond.” Zijn nieuwe naam is gebaseerd op die van de schrijver Arthur Japin, die hij bewondert om zijn taalgebruik en verhalen.

Op dit moment zit Arthur in een diagnostisch traject. Dat is een periode waarin veel gesprekken met een gendertherapeut plaatsvinden met als doel wel of niet een diagnose genderdysforie te stellen. Daarmee krijgt de persoon uitzicht op medische vervolgstappen. Dat begint met het toedienen van testosteron.

Daar verheugt Arthur zich op. Hij ziet er wel mannelijk uit, hoewel hij zijn lengte niet mee heeft, maar op dit moment is zijn stem nog redelijk hoog. “Dat gaat veranderen binnen een paar jaar”, zegt hij hoopvol.

De T van LGBT+

Arthur heeft de T ingekleurd van TU/e’s LGBT+-community die de naam Compass draagt. “Compass en de U-raad hebben in 2018 bereikt dat het Onderwijs- en Examenreglement (OER) taalkundig genderneutraal werd.” Sinds januari vertegenwoordigt Arthur de ESR en vandaag heeft hij ook zijn eerste vergadering. Compass is ook betrokken bij de SG-lezing over een inclusieve werkomgeving die woensdag 13 februari wordt gegeven.

Tegen de mensen die de film Girl niet gaan zien, wil Arthur het volgende zeggen: “Ga de dialoog aan over het thema. Stel respectvolle vragen en blijf dat doen. Genderissues zijn het bespreken waard.”

In het najaar van 2016 interviewde Cursor de transgender TU/e-studente Sophia. Haar verhaal lees je hier