Kinderdagverblijf in in Luna opent begin september

Kinderdagverblijf in Luna opent begin september

Korein Kinderplein hoopt op 4 september de deuren van zijn nieuwe stek op het TU/e-terrein te openen. Het kinderdagverblijf, voorheen bekend als de TUimelaar, verruilt zijn jarenlange onderkomen achter het Paviljoen dan voor de begane grond van Luna.

Al is de feitelijke verhuizing pas over een kleine drie maanden: op de huidige locatie aan Het Eeuwsel wordt al volop opgeruimd. “Er staat al maanden een container voor de deur”, vertelt Claudia Evers, clustermanager regio Oost bij Korein Kinderplein. In de kleine dertig jaar dat het kinderdagverblijf aan de TU/e bestaat, zijn de nodige meubels, speelgoed en andere spelmaterialen verzameld. Daar wordt nu met een extra kritische blik naar gekeken.

“Meubilair dat nog in perfecte staat is en past bij hoe wij werken, gaat natuurlijk mee; zeker niet alles gaat in de kliko. Maar deze verhuizing is ook een mooie kans om op onze nieuwe locatie een frisse start te maken.” Bovendien, beschrijft Evers, waren bij de voormalige TUimelaar jarenlang acht baby- en peutergroepen in bedrijf. Nu zijn dat er nog maar vijf, op de nieuwe locatie gaat dat aantal terug naar vier. Hier is volgens de clustermanager in de opbouw van de groepen al een jaar op aangestuurd; ook stromen de komende maanden nog enkele kinderen door naar de basisschool.

In Luna komen twee baby- en twee peutergroepen. De inrichting van de nieuwe locatie wordt volgens Evers in de basis bewust rustig gehouden, “de kinderen zorgen voor de kleur”. Een architect werkt momenteel aan het ontwerp voor de (middels hagen beschutte) tuin. Ook dit buitenverblijf moet, zoals in de visie van de kinderopvangorganisatie centraal staat, kinderen stimuleren om te ontdekken en zich te ontwikkelen. “Kant-en-klare wipwapjes en glijbaantjes zul je bij ons niet snel zien.”

Het nieuwe onderkomen wordt naar verwachting net voor de zomervakantie opgeleverd. De kinderopvang blijft echter nog tot begin september draaien op de huidige locatie: “We willen daar tot op het laatst volwaardige opvang bieden. Kinderen en ouders moeten eigenlijk zo min mogelijk merken van de naderende verhuizing”.

Evers sprak eerder al uit dat Korein Kinderplein nadrukkelijk openstaat voor samenwerking met andere partijen, niet in de laatste plaats op de campus. Ze hoopt dat het nieuwe onderkomen, op een zichtbaardere plek, daarbij gaat helpen. Via de Bouwkundewinkel van de TU/e werken bijvoorbeeld al studenten aan opdrachten voor de kinderopvangorganisatie; ook weten studenten Industrial Design Korein volgens Evers al wel eens te vinden, bijvoorbeeld omdat ze ouders willen bevragen in het kader van ontwerpprojecten.

Internationals

Ander focuspunt voor Evers zijn de internationals in de regio. Dit mede na aanbevelingen van een Fontys-studente die onlangs de markt van niet-Nederlandse ouders - met name kenniswerkers - in kaart bracht. “Zij heeft zich verdiept in specifieke wensen en behoeften van die groep.” Evers stipt onder meer de uitdrukkelijke interesse van internationals in de ontwikkeling van hun kind(eren) aan. “Onze medewerkers hebben nu niet altijd de woorden in het Engels om die ontwikkelmomenten goed te beschrijven; daar willen we hen nog beter in gaan trainen.”

Een andere uitkomst was dat kenniswerkers over het algemeen niet zitten te wachten op de warme avondmaaltijd die Korein Kinderplein aanbiedt, maar wél prijs stellen op een warme lunch. “Misschien moeten we overwegen om, op locaties met veel internationals, de boterhammen tussen de middag te vervangen door een warme maaltijd.”

Hoeveel procent van het klantenbestand aan de TU/e internationaal is, kan Evers niet zeggen – simpelweg omdat dit tot nu toe niet wordt geregistreerd. “Eén van de aanbevelingen in het rapport is om dat wél te gaan doen, simpelweg omdat je daarmee beter kunt inspelen op hun behoeften.”

Op het kinderdagverblijf werken tussen de vijftien en twintig pedagogisch medewerkers. Veruit de meesten werkten al op de TUimelaar toen deze vorig jaar, na een dreigend faillissement, werd overgenomen door Korein Kinderplein.

Op 4 september gaan de deuren van de nieuwe locatie in Luna open; later in het najaar volgt nog een feestelijk openingsmoment. De kinderopvang wordt overigens ‘Korein Kinderplein TU/e’ gedoopt - en niet ‘Korein Kinderplein De Lampendriessen’, zoals in lijn met het namenbeleid van de organisatie eigenlijk het plan was. “Die naam zegt mensen niks.”

Op 24 juni houdt het kinderdagverblijf een reünie. Kijk voor meer informatie op Facebook.