Korein Kinderplein neemt De Tuimelaar over

Nog geen week nadat duidelijk werd dat Kinderdagverblijf De Tuimelaar op een faillissement afstevende, lijkt de opvanglocatie op de TU/e-campus gered. Vrijdag werd bekend dat Korein Kinderplein de dienstverlening van de Tuimelaar met ingang van 1 mei zal voortzetten. De organisatie sloot daarnaast een akkoord met de TU/e over een verhuizing naar Luna (voorheen Potentiaal), zodra de renovatie van dat gebouw - naar verwachting in 2017 - gereed is.

De onderhandelingen zijn in sneltreinvaart verlopen, geeft ook Korein-directeur Vivian van de Ven aan. “We vonden het belangrijk dat er zo snel mogelijk zekerheid zou komen voor ouders en medewerkers. Vandaag voeren we gesprekken met de leidsters; om de continuïteit en kwaliteit op de groepen te waarborgen willen we zoveel mogelijk personeel behouden. Veel ouders hebben aangegeven dat heel belangrijk te vinden.”

Afgelopen vrijdag kregen de betrokken ouders een mail met de mededeling dat de rechtbank Oost-Brabant op die dag de surseance van betaling – die op 15 april was ingegaan – per direct was omgezet in een faillissement. In dezelfde mail werd ook de overname van De Tuimelaar door Korein Kinderplein aangekondigd. Tot 1 mei blijft de situatie zoals hij was; voor de periode daarna zullen ouders een nieuw contract moeten aangaan met Korein.

Korein Kinderplein biedt in en rond Eindhoven zowel opvang voor kinderen tot 4 jaar als buitenschoolse opvang - tot 13 jaar. Het is de bedoeling dat het op de TU/e-campus bij kinderopvang van 0 tot 4 jaar blijft. “Voor buitenschoolse opvang kiezen ouders namelijk meestal voor een locatie dichtbij huis, en niet bij hun werk”, verklaart directeur Van de Ven van Korein. De organisatie is overigens wel van plan om de samenwerking met de TU/e voor die leeftijdsgroep te intensiveren. “We besteden aandacht aan techniekontwikkeling middels de methode Techniek&ik. Het zou mooi zijn als we op dat vlak onze samenwerking met de TU/e kunnen uitbreiden.”

Behalve de overname van de huidige opvanglocatie, waarvan al bekend was dat die tijdelijk was, bereikte Korein Kinderplein afgelopen week ook overeenstemming met de TU/e over een verhuizing van de kinderopvang naar Luna (voorheen Potentiaal). Van de Ven: “Daar zijn we erg blij mee, want dat biedt perspectief voor de langere termijn. En ook dat is voor de ouders natuurlijk belangrijk.”