Een werkende fiets graag - en wel nú

De zoveelste lekke band, de ketting die er weer eens af ligt, een kapot licht: SwapFiets wil een einde maken aan dergelijke fietsfrustraties. Het bedrijf, ontstaan vanuit vergelijkbare ergernissen van Delftse werktuigbouwkundestudenten, noemt zichzelf ‘het Spotify van de fietsen’. Op 8 mei gaat het bedrijf ook van start in Eindhoven.

Spotify laat ons muziek luisteren wanneer we maar willen; dankzij Netflix is er altijd wel iets interessants op de buis. De consument is gewend aan een zekere service en liefst wel nú: “Waarom zou je dan ook niet op elk moment een beroep willen kunnen doen op een werkende fiets?”, stelt TU/e-studente Hannah Keulen, sinds een kleine maand actief voor SwapFiets.

Klanten van het bedrijf kunnen voor twaalf euro per maand een abonnement afsluiten op een fiets, waarmee ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Bij defecten stuur je een appje aan SwapFiets, dat binnen twaalf uur op de afgesproken locatie een andere, werkende fiets komt brengen en je kapotte fiets weer meeneemt. Het abonnement is ook per maand weer opzegbaar.

Een jaar fietsen met SwapFiets kost een klant dus 144 euro. Een heel bedrag, erkent Keulen (in het midden op de foto), “daar kun je inderdaad ook heel wat biertjes voor kopen. Maar ik heb vrienden die al vier keer een nieuwe fiets hebben moeten kopen. Een ander zegt: ‘ik ben misschien wat duurder uit, maar dan hoef ik ook nooit meer ergens over na te denken’”. Vergelijkbare initiatieven zijn er volgens de studente niet echt, behalve de OV-fiets wellicht: “Maar daar betaal je per keer dat je een fiets gebruikt, zonder aanvullende service voor als er iets kapot gaat”.

De fietsen, met kenmerkende felblauwe voorband, worden straks door zes swappers geleverd en omgewisseld vanuit een loods net binnen de ring van Eindhoven. Hier vinden ook de reparaties plaats, in eerste instantie door de parttimers van het bedrijf zelf. Voor het oplossen van grotere mankementen staan drie fietsenmakers paraat, vertelt Keulen, samen met TU/e-genoten Sander de Graaf (rechts op de foto) en Johann Slabber (links) als regiomanagers verantwoordelijk voor SwapFiets in Eindhoven.

De fietsen zijn volgens Keulen geselecteerd op degelijkheid, “maar uiteindelijk kan iedere fiets natuurlijk kapot”. De ervaring in andere steden heeft volgens de TU/e-studente echter geleerd dat gebruikers bovenal heel blij zijn met hun tweewieler en beseffen dat ze er in grote mate van afhankelijk zijn. “Fietsen worden heus niet zomaar op de grond gegooid.”

Het is een kwestie van wederzijds vertrouwen tussen bedrijf en klant, zegt ze. Wel krijgt de abonnee in geval van diefstal van zijn fiets een rekening van veertig euro gepresenteerd. Het bedrijf móest wel, zegt Keulen, vooral om te voorkomen dat mensen hun fiets iets te achteloos ergens zouden achterlaten of zouden doorspelen naar een bekende.

Internationals

Iedereen kan een abonnement afsluiten, maar studenten vormen de hoofddoelgroep van SwapFiets. Vooral ook voor internationals, vaak maar voor korte tijd in de stad, hoopt het bedrijf een uitkomst te bieden. In Delft, Groningen, Leiden, Nijmegen en Utrecht is SwapFiets al actief, begin mei komen daar Rotterdam en Eindhoven bij. Hoeveel mensen in de andere steden al rondfietsen op een ‘swapfiets’, heeft Keulen niet paraat, “maar als je in Delft de trein uitstapt, zie je overal van die blauwe bandjes”.

In Eindhoven verwacht het bedrijf nog vóór de aankomende Intro in augustus zo’n driehonderd abonnees te werven. Daarna hoopt SwapFiets al gauw naar duizend Eindhovense gebruikers te gaan.

SwapFiets houdt zijn Eindhovense lancering op maandag 8 mei in de ‘markthal’ bij TU/e’s MetaForum. Belangstellenden kunnen hier proefrijden en zich eventueel meteen inschrijven en een fiets meenemen.