De Shell Eco-marathon verhuist dit jaar van Rotterdam naar Londen.

TU/ecomotive kiest voor 'tussenjaar' richting 2017

Sinds 2013 bouwde studententeam TU/ecomotive elk jaar een elektrisch voertuig voor de Shell Eco-marathon. Dit jaar bleef het stil rond de zuinigheidsracers. Niet zonder reden: na Penny, Isa en Nova is het tijd om een duurzame basis te leggen voor de toekomst van TU/ecomotive, vindt het team. In 2017 wil ze, met twintig studenten, weer furore maken met een compleet nieuwe elektrische stadsauto.

Volgens technisch manager Jelle Versluis, student Electrical Engineering, is een jaar net te kort voor het bouwen van een compleet nieuwe auto. “Hoewel Isa en Nova veel publiciteit hebben gekregen, merkten we dat het niet mogelijk was om alle doelen in een jaar te behalen. Daarom kiezen we er nu voor om twee jaar uit te trekken voor onze nieuwe auto”, vertelt Versluis.

Maar het werk uit het verleden gaat zeker niet de prullenbak in: “We zijn zeker van plan om de efficiëntie van Isa en de modulariteit van Nova terug te laten komen in ons nieuwe concept." Daarover wil Versluis in dit stadium nog heel weinig loslaten. Naar verluidt zal het nieuwe concept erop gericht zijn om de duurzame boodschap van TU/ecomotive tot in de kern van de auto door te voeren.

Sleutel tot het behalen van succes in 2017 is het testplatform dat in 2016 wordt gebruikt om deel te nemen aan de Shell Eco-marathon. “Het frame dat we sinds een maand hebben, is een testplatform dat nu en in de toekomst gebruikt zal worden door TU/ecomotive. We streven er dit jaar wel naar hier een geldig resultaat mee neer te zetten, maar ons echte hoofddoel is het testen van nieuwe onderdelen.” Versluis hoopt op het verbeteren van het resultaat van de voorgangers, omgerekend 535 kilometer op een liter benzine.

Een andere grote verandering voor TU/ecomotive is het nieuwe parcours van de Shell Eco-marathon. Na drie jaar Ahoy verhuist het evenement dit jaar naar het Olympisch Park in Londen. Hoewel dit logistiek lastiger is en meer kosten met zich meebrengt, biedt het volgens Versluis ook voordelen. “Een van die voordelen is dat het evenement nu in juni plaatsvindt in plaats van mei, dit geeft de teams dus extra tijd. Daarnaast is het parcours minder vlak en complexer dan het rondje in Rotterdam, wat waarschijnlijk in het voordeel is voor auto’s zoals die van ons.”

Versluis verwacht niet dat TU/ecomotive op korte termijn kan meestrijden om de podiumplaatsen. “Het is nog steeds ons doel om vooral een goede en innovatieve stadsauto neer te zetten en in de Shell Eco-marathon aan te tonen dat we mee kunnen in een zuinigheidswedstrijd. Er wordt vanaf komend jaar wel een prijs uitgereikt voor snelste rondetijd, dus wellicht dat we daar een gooi naar kunnen doen.”

De extra tijd die het team voor zichzelf heeft genomen, zorgt ervoor dat er voor de zomervakantie al een ontwerp is en in november een rollend chassis. De auto moet in februari 2017 af zijn en voor de Shell Eco-marathon in juni door de RDW zijn goedgekeurd.

Aan het begin van het nieuwe collegejaar is volgens Versluis meer nieuws te verwachten, wanneer het team officieel zijn toekomstplannen en design zal onthullen. Van 30 juni tot 3 juli zal het team deelnemen aan de Shell Eco-marathon 2016 in Londen met haar zogeheten 'prototype' waarmee nieuwe concepten getest worden.