SSRE voorlopig nog in Bunker, verbouwing nieuw pand vertraagd

SSRE voorlopig nog in Bunker, verbouwing villa vertraagd

SSRE heeft nog geen intrek kunnen nemen in haar nieuwe pand aan de Vestdijk. De verbouwingsplannen van de studentenvereniging, die eerder nog verwachtte deze maand te kunnen verhuizen naar de monumentale villa, hebben forse vertraging opgelopen. SSRE hoopt dat de werkzaamheden aan Vestdijk 22 alsnog snel van start kunnen gaan.

Commissaris Huisvesting Valery Visser van SSRE wil, omwille van de lopende onderhandelingen met diverse betrokkenen, op dit moment niet veel kwijt over de vertraging. Wel laat ze weten dat de definitieve goedkeuring voor de plannen vanuit de TU/e, die de vereniging in december verwachtte te krijgen, is uitgesteld "omdat toen enkele problemen aan het licht zijn gekomen. We zijn nu bezig oplossingen hiervoor uit te werken, samen met de universiteit en andere belanghebbenden".

SSRE hoopt over een maand de bouwplanning rond te hebben: "We zijn op dit moment hard bezig om alles goed vast te leggen". Uiterlijk 1 oktober moet de vereniging haar vertrouwde onderkomen in de Bunker in elk geval verlaten. "De Intro mogen we hier nog draaien", aldus Visser. Of het een haalbare kaart is om daarna meteen te verhuizen naar de Vestdijk, weet ze niet. "Daar kan ik, in afwachting van de bouwplanning, helaas nog niets over zeggen."

Anneke Dupont is als strategisch vastgoedmanager binnen Dienst Huisvesting aan de TU/e bij het proces betrokken. Ook zij wil niet inhoudelijk ingaan op wat er is misgegaan het afgelopen half jaar. “We weten onderling wat er gebeurd is; het lijkt me niet zinvol om daarover uit te wijden. Voor SSRE is het in elk geval een leerproces.”

Maandagmiddag hebben SSRE en Dienst Huisvesting opnieuw om de tafel gezeten om “een aantal dingen goed op de rit te zetten, met name financieel”, aldus Dupont. “Dan kan de verbouwing alsnog van start.”

Aanbouw

SSRE kocht de monumentale villa aan de Vestdijk 22, voorheen in gebruik als kantoorpand, in oktober 2015. Het pand moet worden verbouwd en wordt aan de achterzijde uitgebreid met een aanbouw van 155 vierkante meter ten behoeve van sociëteit Eunaia. Het ontwerp hiervoor is van architect, TU/e-alumnus en SSRE-reünist Pepijn Bakker.

De vereniging liet afgelopen december al weten dat het verbouwingstraject de nodige voeten in de aarde had, onder meer vanwege de monumentenstatus van het pand. Ook de benodigde omgevingsvergunning voor het gebruik van het pand liet langer op zich wachten dan gehoopt.