Foto | Satyaki Chaudhuri

'Lichte chaos' bij verhuizing van Bunker naar Luna

Nog niet alle ruimtes in De Plint in Luna zijn klaar en daardoor kunnen de verenigingen nog niet meteen vol met hun activiteiten aan de slag. De aannemer heeft vertraging opgelopen en de verwachting is dat alles begin november klaar is. Ook bleken er in de Bunker nog zoveel spullen te staan, dat die niet allemaal in Luna kunnen worden opgeslagen. Bar Potential hoopt rond de jaarwisseling open te kunnen. De cultuurverenigingen zijn net vanuit de Bunker naar Luna verhuisd.

Dozen die nog moeten worden uitgepakt, bouwwerkzaamheden die nog niet zijn afgerond. De uithuizing uit de Bunker en het inhuizen in de Plint van Luna - de onderste drie lagen van het gebouw - loopt nog niet geheel vlekkeloos. Eerder had de oplevering ook al vertraging opgelopen door de vondst van asbest.

Volgens Freek Beekhuis van cultuurkoepel Scala is het aan de ene kant "een chaos", maar heeft hij wel het gevoel "dat het goed gaat komen". Beekhuis, die al enkele jaren intensief betrokken is bij het overleg over de verhuizing van de cultuurverenigingen naar De Plint, laat weten dat verschillende zaken het complex maken.

“We kunnen nog geen gebruik maken van alle ruimtes in Luna en daarom moeten we sommige activiteiten op een andere plek houden dan gepland. Dat proberen we wel zoveel mogelijk binnen Luna te doen. Verder kunnen we door de drukte geen grotere activiteiten inplannen en kunnen we nog niet al onze spullen kwijt.”

Achttien containers

Volgens Beekhuis kwam er al zo’n 450 kuub (achttien containers) aan spullen uit de Bunker, die afgevoerd konden worden. “De hoeveelheid die mee moest was moeilijk van tevoren in te schatten en bepaalde zaken konden niet eerder weg. Banken hadden we bijvoorbeeld tot op het laatst nodig in de Bunker.”

Verschillende ruimtes zijn inmiddels opgeleverd. Zo hebben Korein Kinderplein en de Spar de deuren geopend en heeft Studium Generale een activiteit in Luna gehouden. De oplevering van Bar Potential laat nog even op zich wachten, zegt Nic van Kooten, een van de initiatiefnemers. “We hopen rond de jaarwisseling open te kunnen. Maar ik ben pas gerust als we het eerste biertje hebben getapt.”

Van Kooten wijt de opgelopen vertraging vooral aan het laat integreren van de eigen bouwwerkzaamheden met die voor de oplevering van de rest van de Plint. “Dat hadden we met Dienst Huisvesting eerder kunnen bedenken. Het zou eerst kaal worden opgeleverd, maar het is veel logischer om geen extra aannemer in te schakelen voor zaken als elektra en de luchtinstallaties.”

De verenigingen zijn volgens Beekhuis "hypothetisch tevreden" over de gemaakte afspraken over het gebruik van de ruimtes in Luna. De verenigingen waren eerder al een eind met hun eigen planning, toen ze hoorden dat activiteiten van Studium Generale ook in Luna moesten plaatsvinden. “Alle verenigingen kunnen zich in de gemaakte afspraken vinden, we moeten alleen nog kijken hoe het in de praktijk uitpakt. De gemeenschappelijke ruimtes moeten zoveel mogelijk een openbaar karakter houden.”

SSRE

De meeste verenigingen hebben de Bunker nu verlaten. Wel mag SSRE tot en met 31 oktober haar kroegavonden in de Bunker houden. De studentengezelligheidsvereniging hoopt haar (al in 2015 aangekochte) villa aan de Vestdijk uiterlijk komende zomer in gebruik te kunnen nemen. De werkzaamheden daar hadden allang gestart moeten zijn, maar liepen forse vertraging op. Het gros van de inboedel is al opgeslagen in haar nieuwe pand aan de Vestdijk.

De TU/e verkoopt de betonnen kolos volgend jaar aan een consortium van partijen, die het gebouw verder ontwikkelen. Het plan is onder meer om er een woontoren op te plaatsen.