Verbouwing SSRE-villa eind februari écht van start

De hypotheekakte voor de verbouwing is notarieel gepasseerd, de aannemer en installateur staan op het punt met hun werkzaamheden te beginnen. Voor studentengezelligheidsvereniging SSRE komt de verhuizing naar haar nieuwe pand aan de Vestdijk, na vertraging op vertraging, nu langzaam écht in zicht. “We willen de Intro daar gaan draaien, daar gaat iedereen zich hard voor maken.”

Het is volgens het SSRE-bestuur een “best ingewikkeld project” - net te klein voor grotere bouwbedrijven die er qua expertise en ervaring zó mee uit de voeten zouden kunnen, en iets te groot en complex voor kleinere partijen. “Het betreft een redelijk klein perceel waarop behoorlijk wat bouwtechnische aspecten samenkomen. Het is geen standaard kroegje; we hebben bijvoorbeeld best wel wat eisen qua airconditioning, geluidsnormen en dergelijke”, benadrukt Fenno van den Eijnde, praeses van SSRE.

Het viel dan ook niet mee om, in de toch al drukbezette bouwsector, de juiste aannemer en installateur te strikken voor de klus - maar net voor de kerstvakantie waren alle offertes rond en keurde zowel de bank als aandeelhouder TU/e de financieringsaanvraag van SSRE goed. Van den Eijnde: “Daar moesten vervolgens nog ik-weet-niet-hoeveel handtekeningen onder bij de notaris; vorige week is de hypotheekakte voor de lening ten behoeve van de bouw eindelijk gepasseerd.”

Lees verder onder de foto.

Meer dan anderhalf miljoen euro kost de verbouwing van de monumentale villa aan de Vestdijk, die volgens de kersverse laatste planning eind februari (als alle daarvoor benodigde materialen in huis zijn) van start gaat. Inzet is om alle werkzaamheden voor de Intro van aankomende augustus afgerond te hebben: “De aannemer wéét dat die voor ons heel belangrijk is, dus daarop heeft hij zijn planning gebaseerd en daar gaat iedereen zich hard voor maken”, zegt huisvestingscommissaris Daan Hommersom.

Zelf is de SSRE-bestuurder intussen druk doende met het afronden van allerlei formele administratieve trajecten. “Eigenlijk was alles al geruime tijd rond; de vergunning voor de drank- en horecawet was allang binnen, ook de gebruiksvergunning voor het pand ligt klaar. Eigenlijk hoeft alleen de ingangsdatum nog maar te worden ingevuld.” Van den Eijnde: “We hebben er als nieuw bestuur de afgelopen maanden even in moeten komen, maar nu loopt alles best wel lekker - ook dankzij het actieve en betrokken vorige bestuur.”

SSRE houdt sinds een paar maanden deels kantoor in het TU/e-gebouw Connector, deels aan de Vestdijk. “Daar is ook een kantoorruimte ingericht en kunnen we, zolang de verbouwing nog niet gestart is, mensen ontvangen”, aldus Hommersom.

Improviseren

Voor het houden van activiteiten zonder eigen sociëteit is het momenteel een beetje improviseren. “We hebben nog even gekeken of we een tijdelijke kroeg konden beginnen in het Paviljoen op de campus, maar voordat je een horecavergunning en dergelijke rond hebt - dat is zó lastig.”

Disputen eten en borrelen op dit moment vooral vaak op huis, zegt Van den Eijnde. Vergaderen kon de afgelopen tijd nog aan de Vestdijk - maar dan vooral overdag, en niet meer tot middenin de nacht zoals voorheen in de Bunker. Voor andere kleinschalige activiteiten wordt tijdelijk uitgeweken naar kroegen in de stad. Volgens de praeses is iedereen binnen SSRE zich bewust van de overgangsperiode en de noodzaak tot improviseren, “dat is goed om te zien. De vereniging is nog altijd hecht”.

Limitless

De enige activiteit die momenteel op een laag pitje staat, is het grotere open SSRE-feest Limitless, waarop drie keer per jaar zes- tot zevenhonderd studenten afkomen. “Maar dat gaan we straks in het nieuwe pand weer oppakken, groter dan ooit”, belooft Hommersom. Andere bekende SSRE-activiteiten, zoals IJsvrij en de Stadscantus, vonden altijd al op andere locaties plaats en hebben daardoor niet te lijden onder de verbouwingsperikelen.