Deadline voor SSRE, club zoekt tijdelijk onderkomen

SSRE moet uiterlijk 1 oktober de Bunker uit en is hard op zoek naar een tijdelijk onderkomen. De verbouwing van het nieuwe pand van de club laat, volgens de studenten door tegenslag op tegenslag, namelijk nog altijd op zich wachten. SSRE hoopt voor de zomer alsnog haar intrek te nemen in haar villa aan de Vestdijk.

Ze balen er zichtbaar van, de nieuwe bestuurders van SSRE die vanaf vrijdag officieel in functie zijn en meteen een serieuze uitdaging in de schoot geworpen krijgen. Maar er is ook begrip. “De TU/e heeft ons al een aantal keer verlenging gegeven voor de Bunker, maar nu is de deadline definitief”, aldus Fenno van den Eijnde, de nieuwe praeses van de vereniging. En dat snapt hij: “We weten donders goed hoeveel geluk we hebben dat we daar al die tijd nog hebben kunnen zitten”.

De verbouwing van SSRE’s nieuwe villa aan de Vestdijk is, een kleine twee jaar na aankoop, echter nog altijd niet gestart. Volgens Van den Eijnde is er een boom gekapt en hebben de studenten er intussen zelf wat kleine klussen geklaard, zodat SSRE er kantoor kan houden en mensen kan ontvangen, “maar het grote werk moet nog beginnen”.

Over wat er nou precies is misgegaan de afgelopen twee jaar, waardoor het project keer op keer vertraging opliep, houden de nieuwe bestuurders zich - net als hun voorgangers - enigszins op de vlakte. “Eigenlijk viel iedere stap gewoon tegen en bleek er steeds veel meer werk dan gehoopt. Omdat je alles dan goed wilt uitzoeken, kun je ook niet verder met de vólgende stap”, zegt Daan Hommersom, de nieuwe commissaris huisvesting van SSRE.

De studenten zeggen “uiteraard” goed te hebben gekeken naar collega-verenigingen E.S.C en Demos, die SSRE voorgingen met een verhuizing van Bunker naar binnenstad en evengoed hobbels op hun pad troffen. Hommersom: “Maar wij hebben totaal andere tegenslagen gehad dan zij.” Volgens de huisvestingscommissaris hebben die hordes weliswaar voor een fiks oponthoud gezorgd, maar niet voor een veel duurdere verbouwing, zoals het Eindhovens Dagblad dinsdagochtend stelt. “De kosten zijn volgens planning.”

Laatste offertes

Laatste stand van zaken is dat de vereniging nog wacht op “een aantal offertes” van één partij. “Zodra die rond zijn, kunnen we de onderhandelingen afronden en kan de verbouwing hopelijk echt snel van start”, aldus Hommersom. De aannemer moet zijn planning volgens praeses Van den Eijnde nog maken, “maar we gaan er vanuit dat we er voor de zomer in kunnen”.

Op 28 september zit SSRE in elk geval opnieuw om tafel met mensen van Dienst Huisvesting van de TU/e, om hopelijk knopen door te hakken over haar tijdelijke locatie. De vereniging houdt er rekening mee een half jaar tot maximaal een jaar te moeten overbruggen. “Op dit moment vergelijken we alle opties.” De TU/e en SSRE hebben volgens Hommersom onder meer over het voormalige pand van kinderdagverblijf de TUimelaar (aan de oostkant van de campus) gesproken, maar volgens hem zijn ook andere locaties elders in de stad in beeld.

Welke alternatieven er zijn, willen de SSRE-mannen niet zeggen - wél dat de tijdelijke locatie wat hen betreft moet voldoen aan twee belangrijke eisen. “We zijn vooral ’s avonds geopend en willen geen geluidsoverlast veroorzaken voor de omgeving. Ook moet er een horecavergunning zijn of redelijk gemakkelijk mógelijk zijn, want we willen wel kunnen schenken - dat is toch een beetje waar de vereniging op draait”, aldus Van den Eijnde. Verder beseft hij: “Op een tijdelijke locatie zul je altijd wat concessies moeten doen”.

In de Bunker kan de vereniging haar boeltje in elk geval snel pakken, verzekert Hommersom. “We wisten dat we er vroeg of laat uit moesten, dus de voorbereidingen daarvoor zijn getroffen. Een deel van onze spullen kan in de opslag.”

Actieve adviesraad

Binnen SSRE is inmiddels een nieuwe directie ingesteld, volgens Van den Eijnde een “soort actieve adviesraad” van oudere leden, vorige bestuurders en reünisten van SSRE. Zij zullen het verdere proces actief mee bewaken. Daarnaast was er al een meer ‘rustende’ adviesraad van reünisten bij wie de studenten zo nodig konden aankloppen.

De activiteiten van de vereniging hebben vooralsnog niet te lijden onder de vertraging, stelt Van den Eijnde - al gaat de agenda voor de komende maanden volgens hem wel in belangrijke mate afhangen van waar SSRE na 1 oktober terechtkomt. “We zijn gelukkig redelijk flexibel én creatief.”

De TU/e laat bij monde van woordvoerder Ivo Jongsma weten “van harte te hopen dat de vereniging erin slaagt een tijdelijk onderkomen te vinden”. De universiteit steunt SSRE volgens hem op meerdere manieren: financieel, bijvoorbeeld bij de aankoop van de monumentale villa aan de Vestdijk en het eerder schrappen van de huur voor de Bunker, maar ook met coulance betreffende haar huidige verblijf.

“We hebben SSRE sinds 2015 zes keer uitstel gegeven qua uiterste verhuisdatum. Maar over enkele maanden gaat het eigendom van de Bunker over naar de projectontwikkelaar en dan moet het gebouw leeg zijn.” De cultuurverenigingen die nu nog in het middenstuk van het gebouw huizen, verhuizen eind september naar Luna op het TU/e-terrein, “SSRE is de laatste”.