Nieuwe studentenbar gaat Hubble heten

Niet dat het een heel groot geheim was, maar woensdagavond is officieel de nieuwe naam bekendgemaakt van de bar in oprichting in Luna. 'Hubble' zal de door studenten gerunde horecavoorziening heten, naar de bekende ruimtetelescoop. Team Bar Potential opent Hubble tijdens de TU/e-nieuwjaarsborrel die in 2018 in de zogenoemde Plint van Luna zal plaatsvinden.

“Now it’s still rubble, soon it will be Hubble”, vat Quadrivium-lid Hemmo de Vries de toespraak van de voorzitter van Team Bar Potential samen. Willem Goossens vertelde over de nieuwe naam, de verbouwing die vordert, de vacatures die vanaf vandaag openstaan en de crowdfundingactie die zijn team op poten zet. “Het gaat niet op de Bunker lijken”, zei hij. “Boe”, zei het publiek.

In de ‘Cross-overzaal’ - zoals de ruimte in de kelder van Plint officieel heet, maar die ook wel ‘bunker’ wordt genoemd - zijn woensdagavond rond de vijftig mensen. Tot januari is dit hun ontmoetingsruimte. Ze zijn klaar met repetities van Doppio, Footloose en Quadrivium, of hebben gepeeld, zoals de Knights of the Kitchen Table. Of ze zijn er omdat ze dat zo gewend zijn. Goossens heeft bewust de name reveal na tien uur gepland.

Hubble is volgens Goossens gekozen omdat hij bij Luna past én bij studentengedrag. “De telescoop verkent de ruimte zoals ook studenten het studentenleven moeten verkennen. Kijk om je heen en zie wat er allemaal te doen is.”

Dat de naam ook doet denken aan The Hub Eindhoven is puur toeval. “Dat heb ik nu al vaker gehoord, maar The Hub is bedoeld voor expats in de stad. Wij hebben daar niet aan gedacht, hoewel in Luna wel veel internationale studenten wonen, die natuurlijk ook hier komen.” Hij houdt zijn speech dan ook in het Engels.

Hulp (en aandacht) gezocht

De contracten zijn rond (“voor 99 procent is het zeker dat er Bavaria wordt geschonken, en Coca-Cola in plaats van Pepsi”), de subsidies van de TU/e zijn binnen en een professionele manager is gevonden. Peter Joosten zal fulltime de taak op zich nemen de bar te leiden. In de avonden wordt de bar gerund door het bestuur en tappers van de vereniging, voor barpersoneel overdag zijn vanaf nu vacatures geopend.

“We willen iedere week activiteiten hebben”, zegt Goossens, “daarom zoeken we invulling van de tapperscommissie, de activiteitencommissie en de techniekcommissie”.

Ook zoekt Team Bar Potential nog geld. De crowdfundingactie (voor 10 euro krijg je een glas, een bieropener en een ticket voor een feestje, voor 30 euro komt daar een bierkoelrugtas bij en voor 150 euro mag je ook honderd drankjes laten inschenken) zal op lange termijn niet veel geld opleveren.

Het brengt wel letterlijk alvast wat geld in het laatje, want eigenlijk betalen deelnemers vóóraf wat ze later krijgen. “En het voornaamste doel is dat er promotionele aandacht komt voor Hubble”, zegt de voorzitter. Het mooie van de bierkoelrugtas is dat het logo van Hubble erop zal staan: een badeend met een ruimtehelm. Harry Hubble is zijn naam.