Halve ton voor Team Bar Potential mits ze PV huisvest

Het College van Bestuur heeft besloten Team Bar Potential vijftigduizend euro te lenen en eenzelfde bedrag te schenken. Dit geld gebruikt het studententeam om een bar op te zetten in 'De Plint' van woontoren Luna. Voorwaarde voor de gift is dat Colleagues United, de personeelsvereniging van de TU/e, ook participeert in de nieuwe bar.

Terwijl de verhuizing van de cultuurverenigingen van de Bunker naar Luna (voorheen Potentiaal) voor de zoveelste keer uitgesteld is, inmiddels tot na 28 juli, gaan de voorbereidingen van Team Bar Potential door. De eerdere gift van vijftigduizend euro van het Universiteitsfonds mag nu worden aangevuld met eenzelfde cadeau van het College van Bestuur én nog eens een lening van vijftigduizend euro.

Nic van Kooten, in Team Bar Potential belast met de financiën, is er blij mee, maar weet dat het niet genoeg is voor de begroting. “We hebben gelukkig ook een mooie afspraak met bierbrouwer Bavaria. Die geeft ons een voorschot op de te verwachten bonus die gebaseerd is op de omzet, en geeft een lening voor de inventaris.” Verder is hij van plan nog met Fontys te gaan praten voor een bijdrage in ruil voor kortingen voor Fontys-studenten.

Dat het team moet gaan samenwerken met Colleagues United, de personeelsvereniging van de TU/e, juicht Van Kooten toe. “We verwelkomen ze graag, want we willen nadrukkelijk de bar voor iedereen op de campus zijn.”

Hoewel de PV betreurt dat ze haar eigen accommodatie PVOC met de sloop van het Paviljoen in 2018 zal verliezen, is de vereniging na een eerste gesprek met Team Bar Potential toch positief gestemd. Voorzitter Ad van Rooij ziet mogelijkheden om een deel van hun activiteiten in de nieuwe bar te organiseren. “En wat daar níet kan, zoals een rustige ruimte bieden aan onze bridge-sectie, of feesten geven met meer dan 75 decibel geluid, moeten we elders op de campus proberen onder te brengen.”

Wat Colleagues United volgens hem ook gaat missen, zijn de jeu-de-boulesbanen, nu achter een hegje bij het PVOC. “Maar misschien zijn er nieuwe aan te leggen in de buurt van Luna.” Van Rooij noemt meer kansen: “We kunnen onze activiteiten onder de aandacht brengen bij een groter publiek, op flatscreens in de bar. En misschien kan Bar Potential een deel van ons meubilair gebruiken.”

Sinds 15 december is Team Bar Potential een officiële stichting. Er zijn inmiddels drie bestuursleden gevonden, onder wie twee internationale studenten. Van Kooten: “Vanaf februari zullen zij onze taken overnemen, van ontwerp tot exploitatie. We zoeken nog twee studenten erbij voor de eerste periode en vanaf september willen we graag een bestuur van zeven personen. Wie interesse heeft, kan mailen.”

Een bedrijfsleider is nog niet aangesteld. Het studententeam heeft het opstellen van de vacature geen prioriteit gegeven vanwege het uitstel van de opening. “Het is handig om een startdatum voor de baan te weten.”