Team Bar Potential kan van start

Het studententeam dat in de Plint van woontoren Luna een horecagelegenheid wil opzetten, heeft groen licht gekregen van het College van Bestuur. De presentatie van hun visie en ondernemingsplan én de toezegging van 50.000 euro van het Universiteitsfonds gaf het CvB voldoende vertrouwen om Team Bar Potential hun project te laten uitvoeren. Op 1 april 2017 moet de bar open. De komende twee maanden wordt gezocht naar een nieuw dagelijks bestuur.

Nadat Team Bar Potential 50.000 euro toegezegd had gekregen van het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) was het mogelijk het College van Bestuur te overtuigen dat het financiële plaatje er goed uit ziet en dat de visie aansluit bij de gedachten van het CvB. Bar Potential wil een niet-commerciële horecagelegenheid zijn, met aantrekkelijke prijzen en openingstijden voor studenten, deels gerund door vrijwilligers, deels door een betaalde bedrijfsleider.

“Het UFe geeft ons 50.000 euro voor de inventaris ‘om niet’. Dat betekent dat wat we gaan aanschaffen met dat geld eigendom blijft van UFe", zegt Nic van Kooten, student Technische Bedrijfskunde en financieel directeur van het team. “We kunnen er gebruik van maken zolang we bestaan en mogen het besteden aan verplaatsbare zaken. Denk aan tafels en stoelen. Mochten we failliet gaan, dan kunnen zij heel de inventaris verdelen onder de cultuurverenigingen, in plaats van dat het naar de schuldeisers gaat.”

Een andere voorwaarde voor de gift is dat het team verder slechts renteloze leningen en giften ontvangt. Van Kooten: “Om meer vet op de botten te krijgen, zijn we in gesprek met Fontys. Het spreekt voor zich dat de bar straks ook voor Fontys-studenten toegankelijk is. Als we hen korting willen aanbieden, net zoals aan de TU/e-studenten, dan zoeken we ook ondersteuning van het Fontys-bestuur.”

Van Kooten schat dat een kwart van de leden van de cultuurverenigingen Fontys-student is. "Wanneer het TNO-gebouw over enige jaren ook bevolkt wordt met Fontys-studenten, zullen er dagelijks veel op de campus rondlopen."

Of ze de gevraagde 50.000 euro van Fontys krijgen, is nog onzeker. In ieder geval kunnen ze van start met een lening van een ton van het CvB, de halve ton van UFe en sponsoring van een brouwer waar binnenkort het contract mee getekend wordt.

“Nu rolt het balletje en we laten dat rollen tot het café in april 2017 opengaat”, zegt Van Kooten. Teamlid Chantal Boom voegt toe: “Nu is het tijd om een vers dagelijks bestuur te zoeken. Zelf zullen wij daar niet in zitten. We hopen zes parttime bestuurders te vinden, bestaande uit een gemêleerd gezelschap qua affiniteit met de diverse verenigingen op de campus. Zij moeten zorgen dat het concept - ‘een voor-en-door-studenten eetcafé’ met een jaaromzet van negen ton - ook echt van de grond komt. Die bestuurders moeten ook minstens één avond in de week beschikbaar zijn om de bar open te houden en om vrijwilligers aan te sturen.”

Boom ziet een andere rol voor zichzelf en de andere initiators. Zij willen in een Raad van Toezicht plaats nemen, die boven het dagelijks studentenbestuur staat. Dat bestuur geeft dan weer leiding aan de bedrijfsleider die in dienst is van de horecagelegenheid. De zoektocht naar bestuursleden hoopt het team binnen twee maanden te hebben afgesloten.