Paul Koenraad nieuwe dean van de Graduate School

Paul Koenraad wordt per 1 november dean van de Graduate School van de TU/e. Hij volgt Jan Fransoo op, die de functie vervulde sinds 2013.

Paul Koenraad werkt sinds 1990 aan de TU/e, bij de faculteit Technische Natuurkunde, waar hij in 2006 hoogleraar werd in de groep Photonics and Semiconductor Nanophysics (PSN). In 2005 kreeg hij voor zijn onderzoek een Vici-subsidie, de hoogste persoonlijke subsidie van onderzoeksfinancier NWO. Naast zijn rol als hoogleraar op gebied van halfgeleidermaterialen, was Koenraad tien jaar groepsleider van PSN. Sinds 2013 is hij ook dean van de Honors Academy van de TU/e en sinds 2016 vice-decaan van de faculteit Technische Natuurkunde.

“We zijn zeer verheugd dat professor Koenraad de rol van dean van de Graduate School gaat vervullen. Hij kent de organisatie door en door, hij heeft brede bestuurlijke ervaring en hij is een toponderzoeker. We wensen hem veel succes in zijn nieuwe functie”, laat rector Frank Baaijens weten namens het College van Bestuur.

“Ik vind het een heel mooie uitdaging”, reageert Paul Koenraad. “Ik wil de TU/e voor studenten nog aantrekkelijker maken, door nog beter in te spelen op hun behoeften en interesses. Ik ben nu vier jaar dean van de Honors Academy. Daar scherpen we continu onze ideeën aan op basis van feedback van studenten. Dat heeft geleid tot steeds hogere waarderingen én betere resultaten.”

De belangrijkste taak voor de komende jaren zit volgens Koenraad in het accommoderen van de groeiende studentenaantallen. “We moeten de hoge kwaliteit van het masteronderwijs handhaven en we willen vasthouden aan het meester-gezelprincipe. En we willen dat studenten hun eigen pad kunnen blijven uitstippelen.”

De duur van de aanstelling is vier jaar, mogelijk gevolgd door nog eens vier jaar. Koenraad zal zijn rol van dean van de Honors Academy “met pijn in het hart” opgeven. Ook het vice-decanaat draagt hij over, medio volgend jaar. Hij blijft wel actief als hoogleraar en begeleider van zijn promovendi.

De Graduate School van de TU/e omvat al het onderwijs na de bacheloropleiding: de masters, de ontwerpersopleidingen en de promoties. Jan Fransoo was sinds 2013 de dean. Hij wordt nu research dean van de Kühne Logistics University in Hamburg.

Bron: Persteam TU/e