Op zoek naar het Hajraa Buitentoernooi-gevoel

In Nijmegen speuren televisiemakers al jaren naar het Vierdaagse-gevoel, maar wát is nou het gevoel van het Hajraa Buitentoernooi? In 1979 begonnen als ludiek kleinschalig evenement is het sindsdien uitgegroeid tot ’s werelds grootste grasvolleybaltoernooi, waarvoor afgelopen weekend maar liefst vijfduizend liefhebbers naar Eindhoven kwamen.

Zijn veertigste editie beleefde het Buitentoernooi dit weekend, met een gepaste dosis melancholie verpakt in het thema ‘Back to the 70s’. Organisator Hajraa pakte voor deze gelegenheid extra feestelijk uit met (naast de vertrouwde wedstrijden op honderdtwintig velden, het Nederlands studentenkampioenschap, twee feesten op vrijdag- en zaterdagavond en een enorme camping op de campus) een lustrumborrel voor oud-leden en de Dela Eredivisie Beach Eindhoven. Voor dit onderdeel sloeg het evenement zijn vleugels tevens uit naar de binnenstad, met het hoofdveld van deze beachcompetitie op de Eindhovense Markt.

In totaal zo’n vijfhonderd deelnemers, verenigd in circa vijfhonderd teams, gingen dit weekend op Sportpark De Hondsheuvels de sportieve strijd aan. Onze videoverslaggever Bart Versteeg mengde zich een paar uur tussen de volleyballers uit binnen- en buitenland en ging op zoek naar Het Buitentoernooi-gevoel. Bekijk zijn reportage hieronder.