Hajraa groeit opnieuw met Buitentoernooi

Studentenvolleybalvereniging Hajraa maakt zich op voor de 39e editie van haar befaamde internationale Buitentoernooi op 16, 17 en 18 juni. Zo’n 460 teams hebben zich ingeschreven en kunnen, buiten het gebruikelijke competitieve programma om, onder andere ook kennismaken met paravolleybal én in een clinic leren van het Nederlands damesvolleybalteam.

Hajraa, sinds jaar en dag organisator van dit grootste grasvolleybaltoernooi van Europa, wil volleybal bieden voor iedereen, zegt woordvoerster Kristel Heesterbeek. Reden voor de organiserende ploeg van dit jaar om, naast gras-, zaal- en beachvolleybal op alle niveaus, ook paravolleybal op het programma te brengen.

Heesterbeek (studente NHTV in Breda) vertelt hoe Hajraa via-via in contact kwam met het Nederlandse damesteam paravolleybal - en zij bleken wel te porren voor wat demonstraties en partijen tijdens het toernooi in Eindhoven. Het regelen van een geschikte vloer bleek nog even een kleine horde: “Paravolleybal is zitvolleybal, teamleden moeten schuiven over de vloer. Dat vraagt om een specifiek soort vloer, die eigenlijk nooit tijdelijk buiten wordt gelegd.”

Het was dan ook “flink wat werk”, maar de vloer werd gevonden. Hierop geven de paravolleybaldames op zaterdag 17 juni demonstraties, met intussen een toelichting van hun coach voor het publiek. Ook wil Hajraa enkele volleybalteams die op hoog niveau spelen, uitnodigen voor een wedstrijd tegen de paravolleybalsters, ook “om te laten zien hoe móeilijk het is”. Of het paravolleybal een vaste plek krijgt in het Buitentoernooi-schema, kan Heesterbeek nog niet zeggen. “Het is op dit moment echt een heel kleine sport; we willen voor nu vooral laten zien wat deze sport inhoudt.”

Ook op het zaterdagprogramma staat een clinic van de Nederlandse zaalvolleybaldames. Er kunnen zo’n veertig mensen meedoen, ongeacht hun volleybalervaring en niveau, benadrukt Heesterbeek. Voorafgaand is er een meet and greet met de sportsters.

Voor het Buitentoernooi 2017 schreven zich 460 teams uit binnen- en buitenland in. Daarmee is het evenement, al jarenlang het grootste grasvolleybaltoernooi van Europa, opnieuw gegroeid, vertelt Heesterbeek trots. En dat mag en kán ook, voegt ze eraan toe: “We willen nog steeds groeien en daar doen we ook onze best voor”.

Toernooi 3.0

Ze komen straks sportief in actie op sportpark De Hondsheuvels, waar ze niet langer met onhandige briefjes hoeven te speuren naar locaties en speeltijden. Het Buitentoernooi gaat namelijk voor het eerst werken met een wedstrijdapp waarop alle benodigde informatie is terug te vinden. “De bedoeling is dat ons toernooi een beetje ‘3.0’ wordt en dat sommige dingen voor toernooigangers gewoon wat gemakkelijker worden.” Ook komt er voor het eerst een aantal pinautomaten voor de munten, “je hoeft daarvoor niet meer voor een raam in de rij”.

Deelnemers kamperen tijdens het weekend op het TU/e-terrein, op het veld tussen de Dommel en de Kennedylaan. Verder wordt er traditiegetrouw goed gefeest, op vrijdag- en zaterdagavond in de ‘markthal’ bij MetaForum. Er is muziek van de coverbands Waterproof Shampoo, Dubbel Fout (winnaar van de Clash of the Coverbands in 2016) en Strike 2 en de dj-team Maximizers.

De feesten zijn voor iedereen gratis toegankelijk; wel worden bandjes uitgedeeld aan bezoekers onder de achttien. Na een pilot vorig jaar en positieve evaluatie daarvan mag opnieuw tot drie uur 's nachts worden gefeest.

Kijk voor meer informatie over het Buitentoernooi op de site. Inschrijven voor de clinic op zaterdagmiddag kan via de mail; deelname hieraan is gratis, vol is vol.