Huizen- en Disputenrace 2018. Foto | Collin Wagenmakers

HDR: Uitdaging voor organisatie én stuurmannen

De Huizen- en Disputenrace van Thêta; voor studenten een manier om kennis te maken met het roeien, voor de organisatie een logistieke uitdaging. Vijftig teams mochten in een-op-een-races uitmaken wie het snelst was op de 250 meter. Twee achten werden zo sterk aangemoedigd door het publiek dat zij van enthousiasme op elkaar botsten. De schade is te herstellen.

Het is een manier om met het roeien kennis te maken, maar ook om je huisgenoten beter te leren kennen. Woensdag werd in het Eindhovens Kanaal de zesde editie van de Huizen- en Disputenrace gehouden, georganiseerd door damesdispuut Animo en E.S.R. Thêta. Studentenhuizen, disputen, commissies of vriendengroepen gingen in viertjes of achten de strijd aan

De minst ervaren deelnemers stopt Thêta in een vier. Thêta-leden die met hun huis of dispuut meedoen, mogen in een acht. Op sommige momenten zijn er zes of acht boten tegelijk aan het racen in het Eindhovens Kanaal.

Ondanks hun ervaring, én inzet van de stuurman, is het toch gebeurd dat twee achten op elkaar botsten. Vice-voorzitter Marloes de Winter denkt dat het grote enthousiasme van het publiek de roeiers zó sterk heeft aangemoedigd dat de stuurmannen het niet meer bij konden houden. “Het is zonde, maar geen echt probleem. Dit valt goed te repareren.”

Verder is zij zeer tevreden over het evenement. “Het was heerlijk weer, er waren meer toeschouwers dan ooit, in totaal ongeveer 450 studenten, en het feest was top. Team Excited kreeg het voor elkaar het snelst 250 meter te roeien en won de Huizen- en Disputenrace 2018.

Videoreporter Collin Wagenmakers kreeg een lift in een boot en maakte het volgende verslag.