Wouter Groenink. Foto | Bart van Overbeeke

Wouter Groenink op de Vragenbank

Wouter Groenink is door zijn openheid een ideale kandidaat voor de Vragenbank. Ook bij de meest intieme vragen verblikt of verbloost de student Biomedische Technologie niet. Alleen de vraag ‘Wat is je grootste heimelijke genoegen?’ legt hij na even nadenken terug. “Ik geloof dat geen van mijn genoegens echt heimelijk is. Daar klagen mijn vrienden juist over.”

Wouter Groenink is zesdejaars bachelorstudent Biomedische Technologie, geeft hij ietwat beschaamd toe. Maar met twee voetbalteams, twee commissies bij studievereniging Protagoras en twee bijbaantjes - waaronder bij de Kidsclub van PSV, waar hij ook regelmatig in het mascottepak kruipt - heeft hij dan ook genoeg te doen naast studeren.

Waarmee zou je beroemd willen worden?
“Ik geloof niet dat ik per se beroemd wil worden, maar je weet natuurlijk nooit wat er gebeurt. Ik heb laatst nog als mascotte bij PSV een balletje overgetrapt met Lozano, dus misschien is dat een begin van een carrière. Of misschien is het kwartje nu eindelijk gevallen en gaat het straks heel goed met mijn studie en ontdek ik iets bijzonders. Ik zou in ieder geval beroemd willen worden met iets waar anderen ook iets aan hebben. Maar of ik nou een nieuwe kunstnier uitvind of me ontwikkel tot topmascotte - in beide gevallen doe ik het natuurlijk voor andere mensen.”

Kun je makkelijk poepen op een openbaar toilet?
“Deze ga ik niet wegleggen. Ik hoor regelmatig van vrienden dat ik iets te vrij en enthousiast praat over mijn wc-gewoontes, dus het is wel passend dat dit nu in Cursor terechtkomt. Maar ik kan overal wel poepen en ook meestal meerdere keren per dag. Sterker nog, ik heb er ooit een sport van gemaakt om in elk TU/e-gebouw een toilet bezocht te hebben. En dan telt een plasje niet mee.”

Welke ‘to do’ staat er bovenaan je bucketlist?
“Een echte bucketlist, met dingen als bungeejumpen erop, heb ik niet hoor. Maar het eerste waar ik aan denk, is dat ik nu eindelijk wel eens mijn bachelor wil afmaken. Daar ben ik lang te laks mee geweest, en ik haal altijd te veel klusjes op mijn hals. Nu weer, trouwens. Mijn vrienden zitten alweer te studeren, en wie zit er in een interview met Cursor? Ik speel ook in twee voetbalteams, zit in twee commissies voor Protagoras en heb twee bijbaantjes. Ik werk niet alleen bij de Kidsclub van PSV, maar pas sinds anderhalf jaar ook op twee jongens van acht en tien. Maar ik ben nu wel lekker bezig, ik heb net een paar zevens gehaald.”

Ben je bang voor de dood?
“Nee hoor, ik ben 24, drink niet te veel en sport genoeg. Ik heb geen reden om me zorgen te maken. Maar ik denk wel na over de dood, zeker nu een paar weken geleden mijn oma is overleden. Dat was eigenlijk voor het eerst dat ik de dood van zo dichtbij heb meegemaakt; ik had een goede band met haar. Het ging al jaren niet goed met haar, maar uiteindelijk is het toch nog heel snel gegaan. Gelukkig heb ik haar nog kunnen bezoeken in het hospice. Ik ben de oudste van mijn generatie, en ik heb zelfs vijf van mijn acht overgrootouders nog meegemaakt, waarvan drie bewust. Maar er zijn natuurlijk ook jonge mensen die overlijden, dat weet ik maar al te goed uit de verhalen van mijn moeder, die uitvaartdiensten begeleidt.”

Wanneer was je voor het laatst onredelijk en waarom?
“Gisteravond nog, toen Ajax knap een punt haalde bij Bayern München. Daar baalde ik van en dat is niet terecht omdat ik Ajax in Europese wedstrijden eigenlijk het beste wens. Maar toch hoopte ik als PSV-fan stiekem dat ze nog een goal tegen zouden krijgen, want ik kan zo slecht tegen die grote mond van ze. Dan verliezen ze kansloos en weten de volgende keer toch weer zeker dat ze kampioen worden. En ik kan het weten, want mijn eigen broertje is voor Ajax.”

In onze rubriek de Vragenbank laten we studenten en medewerkers vijf kaartjes uit onze hoge hoed met vragen trekken. Eén vraag mag worden geruild. Het volgende interview verschijnt over drie weken.