Receptionisten en deel beveiligers TU/e in onzekerheid

De keuze van de TU/e voor twee nieuwe cateraars heeft ertoe geleid dat huidige aanbieder Eurest ook zijn werkzaamheden op het vlak van receptiediensten en beveiliging aan de universiteit neerlegt. De nieuwe aanbesteding hiervoor loopt nog, waardoor achttien medewerkers vooralsnog in onzekerheid zitten over hun werk hier op de campus.

Zeven jaar geleden sloot de TU/e een contract af met Eurest Services; niet alleen voor haar catering, maar ook voor de receptie- en beveiligingsdiensten. Toen dit voorjaar bekend werd dat de universiteit met ingang van 2019 in zee gaat met twee nieuwe cateraars, besloot Eurest ook de twee andere takken van dienstverlening neer te leggen en niet mee te dingen in de nieuwe aanbesteding.

Daardoor zitten momenteel elf receptionistes en zeven beveiligingsmedewerkers in onzekerheid over hun werkzaamheden aan de TU/e. Genoemde beveiligers - die door Eurest worden ingehuurd bij het beveiligingsbedrijf Trigion - vormen een “flexibele schil” bovenop de vaste veertienkoppige TU/e-security. Ze worden ingezet bij bijvoorbeeld evenementen op de campus of ziekte binnen de eigen ploeg, zo vertelt Peter Bloemers, hoofd Safety & Security en Locatiemanagement. “Die mensen laten we invliegen om ons rooster compleet te maken; sowieso moeten we altijd minstens drie man beveiliging op de campus hebben.”

Deze flexpool-beveiligers werken niet alleen zo nu en dan aan de TU/e, maar bijvoorbeeld ook bij DAF of op de High Tech Campus, weet Bloemers. Dit in tegenstelling tot de meesten van de elf receptionistes, voor wie de universiteit hun vaste werkplek is. Vooral voor deze groep Eurest-medewerkers is de huidige onzekerheid “wel spannend en pijnlijk”, vindt Bloemers. “Zij zijn afhankelijk van de gekozen nieuwe partij.”

Verbonden

Hoewel die nieuwe partij wettelijk niet verplicht is om deze (kleine) groep medewerkers over te nemen, heeft de TU/e volgens Bloemers in de aanbestedingsprocedure wel aangegeven “dat we het fijn zouden vinden als ze hierover met Eurest in gesprek zouden gaan. Sommige mensen werken hier al jaren; ze zijn bekend met onze universiteit en gebouwen, en voelen zich ermee verbonden - en omgekeerd. Daarom hebben we daar ook nadrukkelijk aandacht voor gevraagd. Maar we kunnen het niet eisen; uiteindelijk is het aan de vertrekkende en nieuwe partij”.

Overigens belanden de huidige medewerkers sowieso niet zomaar op straat. “Als de nieuwe partij deze mensen niet wil overnemen, zijn ze nog altijd in dienst van Eurest.”

Eén dezer weken moet er volgens Bloemers een besluit vallen over de nieuwe partij(en) voor genoemde diensten aan de universiteit, die twee afzonderlijke zogeheten percelen in de aanbesteding vormen. Het is dus ook mogelijk dat twee verschillende bedrijven deze diensten straks, per 1 januari, op zich gaan nemen.