TU/e na acht jaar Eurest in zee met twee nieuwe cateraars

De TU/e neemt na acht jaar afscheid van huiscateraar Eurest. De catering op de campus komt per 1 januari in handen van twee nieuwe aanbieders, Vitam en Vermaat. Vitam gaat de reguliere catering runnen; Vermaat krijgt de horeca - grand café De Zwarte Doos en de University Club - in handen.

foto Dienst Interne Zaken

Het was een close call voor met name drie van de vier cateringkandidaten die zich half mei in twee proeverijen presenteerden aan een flinke testploeg van TU/e’ers. Alle werden uiteindelijk beoordeeld op meerdere onderdelen, van businesscase en banqueting tot de gebruikerswaardering vanuit genoemde proefploeg.

Vitam, onder andere al actief aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit en de Hogeschool Utrecht, scoorde na optelling van alle punten het hoogst. “Ze hebben zich al met al net wat beter gepresenteerd”, stelt Monique Kuyck, hoofd Operational Services van de TU/e. Bovendien, zo zegt ze, lijkt genoemde jonge cateraar voor de TU/e een goede middenweg te bewandelen als het gaat om ‘vernieuwend versus vertrouwd’.

Mensen verleiden te kiezen voor een verantwoorde en vitale levensstijl - dat is de visie van Vitam. Deze vertaalt zich in veel verse groenten, fruit, soepen en salades bijvoorbeeld, “maar met ruimte voor een guilty pleasure als een gewone kroket”, aldus Kuyck. En met een nadruk op producten uit het seizoen, samenwerkingen met kleine, regionale aanbieders en exploitanten, en aandacht voor fairtrade, zo somt ze op. “Maar dat hebben we ook wel een beetje verplicht gesteld in onze aanbesteding, dus het zit ‘m echt in nuances.”

Een nieuwe cateringpartner - sowieso spannend, beseft Kuyck. “De kritiek vanuit een deel van de populatie zal vast zijn: ‘We moeten het in de praktijk nog maar gaan beleven’. Eurest kende de TU/e inmiddels door en door; een nieuwe cateraar moet de campus nog helemaal leren kennen. Er staat Vitam dan ook wel een uitdaging te wachten - zeker na alle, veelal goede veranderingen die Eurest de afgelopen jaren heeft doorgevoerd.”

Subway en Starbucks

Onderdeel van die veranderingen was bijvoorbeeld de introductie van de merken Subway en Starbucks op de campus. Of die er begin 2019 nog zijn, valt te bezien; in tegenstelling tot Eurest heeft Vitam geen contract met beide partijen. Kuyck: “Subway wil graag op de campus blijven en dat zal ik Vitam ook meegeven. Maar als zij besluiten dat het niet in hun visie past, dan moeten we dat respecteren.”

Al doet het bekende Amerikaanse koffieformat in Vertigo het volgens Kuyck inmiddels “steeds beter” - ze rekent niet op een doorstart voor Starbucks onder Vitam: “In principe gaan zij op twee locaties, waaronder Atlas, hun éigen kwalitatieve-koffiecorners neerzetten.”

Concrete afspraken

Begin juli gaat de TU/e verder met de nieuwe cateraars in gesprek over de planning voor de komende zes maanden en de concrete uitwerking van hun voorstellen. Sommige kantines zullen volgens Kuyck zeker een flinke transformatie ondergaan, waarbij het ‘basispakket’ ook bij Vitam altijd binnen handbereik moet zijn.

In december zullen de diverse cateringlocaties worden verbouwd, om na de jaarwisseling zo snel mogelijk weer open te kunnen. De kantines in het Paviljoen, Laplacegebouw en Traverse sluiten; de bewoners van deze gebouwen verhuizen straks naar Atlas.

Ook moeten op korte termijn afspraken worden gemaakt over het cateringpersoneel dat nu nog in dienst is van Eurest. “In de cao is vastgelegd dat zij een aanbod moeten krijgen van de nieuwe cateraars, dat tot op zekere hoogte mag afwijken van het contract met de huidige werkgever.” De meeste mensen zullen gewoon meegaan naar Vitam en Vermaat, verwacht Kuyck.

Laatstgenoemde cateraar neemt per 1 januari de horecavoorzieningen op de campus over, te weten De Zwarte Doos en de University Club (die straks terugkeert in Atlas). Volgens Kuyck stak Vermaat binnen deze aanbestedingsprocedure, onder andere op kwaliteit, flexibiliteit en duurzaamheid, “met kop en schouders” boven de andere kandidaten uit.

Daarmee heeft de TU/e voor het eerst in lange tijd te maken met twee verschillende cateraars op haar campus “die in feite met elkaar concurreren. Maar ze kunnen elkaar vooral ook verstérken, daar hopen en rekenen we natuurlijk op”.

Voor wat betreft de evenementencatering blijft overigens een monopolie gelden voor de gebouwen Auditorium en MetaForum. Voor de 'markthal' bij MetaForum geldt vanaf 1 januari 2019 géén monopolie meer, laat Kuyck desgevraagd weten.

Omzet van bijna vijf miljoen

Het hoofd Operational Services is vol vertrouwen in de gekozen nieuwe cateraars, maar toont zich ook realistisch. “We hebben hier voor de catering dagelijks te maken met zo’n vijftienduizend potentiële klanten en een omzet van bijna vijf miljoen per jaar. Dat zijn geen kleine getallen meer. Hoezeer we ook proberen om iedereen erbij te betrekken; het is een utopie om te denken dat je het voor al die vijftienduizend mensen perfect kunt doen.”