MomenTUm, the Monday after

De catwalk is weer afgebroken, de confetti opgeveegd, de gegooide caps bijeengeraapt. De TU/e kan gaan terugblikken op 'MomenTUm', haar academische jaarfeest dat afgelopen vrijdag zijn debuut beleefde.

'Prachtige nieuwe traditie geboren in Eindhoven en Brainport', tweet burgemeester John Jorritsma vrijdag aan het einde van de middag, nadat hij als een van de VIP-gasten getuige was geweest van de grootse MomenTUm Celebration in de markthal. 'Topfeest', 'great atmosphere', 'very proud of today's TU/e graduation ceremony' zijn enkele andere reacties op Twitter.

Ook TU/e-collegevoorzitter Jan Mengelers blikt maandagochtend in grote tevredenheid terug. “We deden dit voor de eerste keer, dus in de aanloop was het toch wat spannend. Maar de dag is wat ons betreft ontzettend gelukt, met waardevolle toespraken, de studenten en hun ouders die nadrukkelijk centraal stonden, en natuurlijk dat feestelijke moment van het gooien met de caps. Ook is de markthal voor het eerst echt in vol ornaat gebruikt.”

Mengelers zegt na afloop uitsluitend positieve reacties te hebben gekregen. Ook studenten die zich vooraf nog wat sceptisch hadden getoond, waren volgens hem na afloop erg te spreken over de viering, net als de faculteiten die hun vertrouwde diploma-routines hadden moeten aanpassen.

De collegevoorzitter sluit zich dan ook graag aan bij de woorden van Eindhovens burgemeester en hoopt dat met MomenTUm een nieuwe traditie is geboren. Punten voor verbetering ziet hij wel, “maar die breng ik eerst netjes in bij de evaluatie”. Daarin wil hij ook de opmerking van Paul Koenraad, dean van de Graduate School, meenemen die volgens hem ook afstuderende masters een podium zou gunnen tijdens MomenTUm. “Dat zou mooi zijn, maar dan gaan we wellicht wel tegen de beperkingen van de markthal aanlopen”, stelt Mengelers.

Show en spektakel

Ook studenten lijken overwegend enthousiast over MomenTUm: 'Tof dat ze het zo groots aanpakken', 'erg leuk, alle show en spektakel', 'hier en daar wat over the top', 'indrukwekkende praatjes', 'een erg leuke dag'. Ook het ochtendprogramma in de stad en het feest 's avonds in de markthal vielen bij veel studenten in goede aarde.

Op deze plek blikken we graag nog even terug op afgelopen vrijdag, vooral in beeld. Hieronder vinden jullie een kleine selectie uit de mooiste foto's van Bart van Overbeeke (kijk op Flickr voor nog veel meer foto's van MomenTUm) én de aftermovie van onze videoverslaggever Mathias Verheijden. Teruglezen kan ook in ons liveblog van MomenTUm van afgelopen vrijdag.

MomenTUm 2018 - door Bart van Overbeeke

Happy Instagrammers!
Ook op de verschillende sociale kanalen kwamen veel feestelijke foto's voorbij. Hieronder een piepkleine selectie. Gefeliciteerd allemaal!
#TUeMomenTUm #graduation #gratuated #studentlifte #TUeindhoven