Binnenkort geen tabak meer te koop op TU/e

De twee winkels van SPAR University op de campus van de TU/e stoppen op 31 mei met de verkoop van tabak. Op die datum is het Wereld-Niet-Roken-Dag en volgens SPAR University een uitgelezen moment om schadelijke rookwaar van het universiteitsterrein te bannen.

foto Shutterstock

De retailer is daarmee de eerste in het land die vooruitloopt op de nieuwe regelgeving voor tabaksverkoop. Vanaf 2020 geldt een uitstalverbod voor tabaksartikelen om mensen te ontmoedigen te roken. Bij SPAR University was dat al jaren gebruikelijk. De rookwaar ligt in een afgesloten lade. En bij twee van de negen universiteitswinkels in Nederland werd al geen tabak meer verkocht. Nu volgen de overige zeven winkels op 31 mei.

Stickers

SPAR University heeft twee filialen op de TU/e, een is gevestigd in Luna, de andere zit in Flux. Dinsdag 16 april zijn medewerkers van beide winkels gestart om klanten die shag of sigaretten kopen, op de hoogte te brengen van het nieuwe beleid. Als hulpmiddel zijn stickers ter herinnering op pakjes sigaretten geplakt. “Wij denken dat de klant na ruim een maand wel weet dat op de campus geen tabak meer wordt verkocht”, laat Erwin Binneveld, oprichter van SPAR University, weten. "Artikelen die minder hard lopen kunnen uitverkocht raken omdat we na 31 mei liever geen restvoorraad hebben. Hardlopers als Marlboro blijven zolang mogelijk beschikbaar,” vult hij aan.

Volgens een medewerker van de winkel in Flux, nam de tabaksverkoop al af en reageren de klanten nu met begrip op het besluit om helemaal te stoppen met de verkoop van sigaretten. “Er is niet een bepaalde groep die hier tabak koopt. Het varieert van Nederlandse en buitenlandse studenten, tot medewerkers van de TU/e.”

Super Healthy-schap

Volgens Binneveld is de nieuwe regelgeving die in 2020 ingaat, niet de enige factor die tot het besluit heeft geleid. In april 2017 is de winkelketen gestart met het zogeheten Super Healthy-schap. Dat bleek een hit onder de studenten en vormt nu een belangrijk onderdeel van de formulie die SPAR University hanteert.

Binneveld: “Uit recent onderzoek onder klanten blijkt dat het Super Healthy-schap nog niet voldoende is: 55 procent van de studenten wil meer en vaker verleid worden met gezondheid en gezonde producten. Navraag leert ook dat 72 procent van de klanten én teamleden blij zijn als de verkoop van tabak stopt. Om gezonde keuzes meer te laten gelden, is het daarom noodzakelijk om ook te stoppen met de verkoop van tabak.”

Aan de TU/e is straks nergens meer tabak te koop, maar rookvrij is de campus nog niet. Daar wordt wel aan gewerkt.