Sigaretten op de campus. Foto | Monique van de Ven

Roken in de buitenlucht op campus vanaf 2020 verboden

Roken binnenshuis was op de TU/e al verboden en dat gaat uiterlijk augustus 2020 ook gelden voor het buitenterrein van de campus. Staatssecretaris Paul Blokhuis legt alle onderwijsinstellingen in Nederland een algeheel rookverbod op met boetes tot 4.500 euro per overtreding. Dat heeft de bewindsman donderdag bekendgemaakt.

foto Monique van de Ven

De terreinen van scholen en universiteiten worden helemaal rookvrij en de instellingen krijgen zelf de plicht om dat te handhaven. De nieuwe norm van Blokhuis is vastgelegd in het wettelijke uitvoeringsbesluit dat 6 juni is gepubliceerd. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen nog reageren op het besluit, maar de verwachting is dat de inspraakronde weinig tot geen invloed zal hebben.

Zelfregulering

De staatssecretaris heeft de wind mee in zijn strijd tegen rookverslaving. Na de horeca, en intussen ook steeds meer voetbalstadions, wordt tabak nu ook in het onderwijs verboden. Voor ziekenhuizen, sportverenigingen en de kinderopvang gelden eveneens beperkende maatregelen, zij het voorlopig nog op basis van zelfregulering.

“Ik hoop dat er geen cent extra in de schatkist komt door deze nieuwe wet. Over een paar jaar zullen onze kinderen ons vragend aankijken als je vertelt dat er vroeger gerookt werd op schoolpleinen”, aldus Blokhuis. De tijd van zelfregulering door onderwijsinstellingen is volgens hem voorbij.

Grasveld

Er kleven nog haken en ogen kleven aan de nieuwe regelgeving. Een van de heikele punten is de afbakening van het onderwijsterrein waar een rookverbod geldt. Zo staan op de campus van de TU/e gebouwen zonder directe onderwijsfunctie en zijn er bedrijven en horecagelegenheden gevestigd. En een gedeelte van het universiteitsterrein behoort tot, of grenst aan de openbare ruimte. Volgens Blokhuis richt het rookverbod zich uitsluitend op gebouwen en terreinen met onderwijsdoeleinden. Een groot grasveld op het terrein van de TU/e waar studenten gebruik van maken tijdens het pauzeren, moet volgens deze richtlijn rookvrij zijn.

Boete

Het rookverbod gaat rond de klok gelden. De onderwijsinstellingen kunnen zelf bepalen hoe het rookverbod wordt ingesteld, aangeduid en gehandhaafd. Als controleurs van de NVWA een overtreding signaleren, kan dat de universiteit een bestuurlijke boete opleveren van 4500 euro. De geldstraf zal dus niet worden opgelegd aan individuen die dit rookverbod overtreden.

Woontoren

Floor van der Heijden van de afdeling Arbo, Milieu, Veiligheid & Stralingsbescherming van de TU/e, is tevreden met het besluit maar ziet toch nog wat beren op de weg. "Wij streven naar een rookvrije generatie en steunen dus een rookvrij gebied op het terrein. Onze campus is niet te vergelijken met een middelbare schoolterrein. Bij het implementeren van een rookvrije campus hebben we te maken met complicerende factoren, zoals een woontoren waar bijvoorbeeld het Burgerlijk Wetboek van kracht is. Daar moeten we met verschillende deskundigen zorgvuldig naar kijken."