Nieuw recruitmentteam moet zeventig wetenschappers binnenhalen

De TU/e is vastbesloten om in 2019 zeventig vacatures voor wetenschappelijk personeel in te vullen. Daarvoor wordt as we speak een vijfpersoons recruitmentteam samengesteld dat proactief nieuwe medewerkers probeert binnen te halen. “Post-and-pray werkt niet meer.”

foto Shutterstock

“Het CvB is zich goed bewust van de urgentie meer personeel aan te stellen”, zegt Julma Braat, HR-beleidsadviseur bij DPO en verantwoordelijk voor recruitment en loopbaanbeleid van wetenschappelijk personeel. “Jan Mengelers zei in zijn nieuwjaarsspeech dat recruitment prioriteit nummer 1 is om met de huidige groei van de studentenaantallen de onderwijskwaliteit te handhaven en de werkdruk niet nog hoger te maken.”

Er is geld vrijgemaakt om dit kalenderjaar zeventig personen aan te stellen. Waarschijnlijk nog dertig meer, omdat minister Ingrid van Engelshoven in haar wetenschapsbrief schreef extra geld aan techniek én beta-posities, de zogenoemde sectorplannen, te gaan besteden.

“Dat betekent dat we twee- of driemaal zoveel mensen moeten vinden als gebruikelijk”, zegt Braat. “Dat is moeilijk. Daarom moeten we wereldwijd zoeken en bovendien willen we dit graag zo divers mogelijk invullen.” Het gaat om uitbreiding van de wetenschappelijke staf, maar ook om vervanging van de personeelsleden die met pensioen gaan.

Strategie 2030

Het plan is nu om een meer strategische benadering te volgen. “We gaan proactief op zoek naar goede mensen voor de zes domeinen die de TU/e heeft benoemd in haar Strategie 2030. De faculteiten gaan zoekcommissies instellen waarin juist ook wetenschappers betrokken blijven. Deze weten als geen ander wat zij zoeken en hebben ook het netwerk. Bij Werktuigbouwkunde is al een zoekcommissie.”

Daarnaast gaat de TU/e een eigen recruitmentteam vormen. Vijf faculteiten (zij die ook de meeste vacatures hebben, te weten Electrical Engineering, Technische Natuurkunde, Wiskunde & Informatica, Werktuigbouwkunde en Scheikundige Technologie) financieren mee. “Nu is personeel werven een van de vele taken van een HR-adviseur. Het nieuwe team kan zich er straks fulltime, twee jaar lang, op richten. Zij zullen onder andere zoeken op basis van wetenschappelijke publicaties en citaties.” DPO hoopt het recruitmentteam per april aan het werk te hebben.

In tegenstelling tot vroeger worden er nu bredere profielen opgesteld. Tot twee jaar terug werd heel specifiek gezocht, volgens Braat niet naar een schaap met vijf poten, maar met tien. “Niet slim. Want daardoor laten met name vrouwen zich afschrikken. Zij reageren vaak pas wanneer ze echt aan alle eisen voldoen .”

Dual career opportunity

Erg trots is Braat op het innovatieve programma dat wordt opgesteld voor partners van kandidaten. “Dat gebeurt nergens in Europa. Ik durf te stellen dat we koploper zijn hiermee”, zegt Braat. “We buigen het dual career problem om naar een dual career opportunity. De loopbaanmogelijkheden van de partner brengen we in kaart. We garanderen geen baan, maar stellen een actieplan op om de zoektocht naar een baan in Brainport makkelijker te maken.” DPO werkt hierin nauw samen met het Expat Spouses Initiative.

In 2018 heeft DPO samen met het CEC aandacht gestoken in de employer branding. “Altijd zijn we te bescheiden geweest, nu gaan we meer naar buiten brengen dat we een goede werkgever zijn waar je het onderzoek kunt doen dat je wil, waar je kunt doorgroeien en waar goede laboratoria zijn.”

Braat is voorzichtig positief dat de werving van zeventig nieuwe werknemers gaat lukken. “Maar het kan best zijn dat we in 2020 opnieuw veel mensen nodig hebben.”