ID-promovenda: “Workwalk loopt lekker”

Zo’n tweehonderdvijftig mensen hebben afgelopen driekwart jaar de TU/e Workwalk geboekt voor een overleg. Veruit de meeste boekingen kwamen vanuit MetaForum. Als het aan initiatiefneemster en promovenda Ida Damen (Industrial Design) ligt, krijgt het project dan ook zeker een vervolg.

Het is een beetje een inkopper, maar: “Ja, hij loopt lekker!”, aldus een lachende Damen op de vraag hoe de TU/e Workwalk sinds de aanleg in mei 2018 is gebruikt. De Workwalk is een twee kilometer lange, in blauw gemarkeerde route over de campus die medewerkers en studenten moet aansporen om ook eens wandelend te vergaderen of overleggen. De route, met vertrekpunten bij verschillende gebouwen, kan worden geboekt via het platform Book My Space, via Planon en Outlook.

Damen haast zich te zeggen dat de vergaarde inzichten tot dusver vooral kwantitatief van aard zijn; de komende paar maanden hoopt de onderzoekster uitgebreider te spreken - “hopelijk wandelend” - met TU/e’ers die de Workwalk hebben geboekt. In het reserveringssysteem staat volgens Damen dan ook vermeld dat de route deel uitmaakt van een onderzoeksproject en dat gebruikers in het kader daarvan benaderd kunnen worden met vragen. “Waarom hebben mensen de Workwalk geboekt, met welk doel, voor welk type meetings? Hebben ze de hele route gelopen, of maar een deel? En wat betekent het wandelen voor de dynamiek van een overleg?” Damen hoopt in april klaar te zijn met haar analyse van alle input.

Spontaan

Wat ze nu al kan vertellen, is dat de Workwalk sinds de start vorig voorjaar zo’n tweehonderdvijftig keer is geboekt, “vooral bij mooier weer natuurlijk”. Of dat veel of volgens verwachting is, vindt ze moeilijk te zeggen. “Bovendien zie ik binnen mijn eigen groep en faculteit ook vaak dat mensen spontáán besluiten om de route te gaan lopen, zonder boeking. Als intermezzo voor bezoekers of nieuwe collega’s bijvoorbeeld, die anders een hele dag binnen van meeting naar meeting gaan.”

Veruit de meeste boekingen, bijna de helft, kwam vanuit MetaForum. Niet heel verrassend, aldus de onderzoekster: “Dat gebouw ligt gewoon heel centraal en er werken veel mensen”. Wat haar wél verbaast, is het hoge aantal reserveringen door studenten - al sluit ze niet uit dat het voor een deel ook foute boekingen betreft, bijvoorbeeld door studenten op zoek naar een werkplek in MetaForum die in eerste instantie denken dat de Workwalk een fysieke ruimte is.

Lees verder onder de foto.

Ook vanuit Flux en Gemini kwamen de nodige boekingen, gevolgd door Traverse en het Laplacegebouw. Vanuit Helix en het IPO-gebouw werd de Workwalk nauwelijks geboekt, “misschien dat de Workwalk gewoon wat minder goed zichtbaar is voor mensen die daar werken”.

Vitaalste campus ter wereld

Promovenda Damen is tevens lid van een van de werkgroepen die voortkwam uit de laatste TU/e Vitality Week, afgelopen november. In die week waren er elke ochtend ontbijtsessies in de TU/e innovation Space, tijdens welke studenten, onderzoekers en andere belangstellenden brainstormden over hoe de TU/e de vitaalste campus ter wereld zou kunnen worden.

Het team waarvan de ID-promovenda deel uitmaakt, dat binnenkort voor het eerst samenkomt, richt zich op het thema ‘built environment’. “Het idee is dat we gaan kijken hoe we allerlei onderzoek rondom vitaliteit kunnen koppelen aan onze campus. Tijdens de Vitality Week zijn hiervoor de eerste ideeën opgehaald.”

De TU/e Workwalk, die tot dusver een teststatus heeft, zou een van de concepten kunnen zijn om in het kader daarvan verder uit te werken, zegt Damen. Maar daarvoor moet het project eerst worden geëvalueerd, samen met onder andere Dienst Huisvesting en de Kwaliteitscommissie van de TU/e.

Hakken thuis

Zelf zou ze in elk geval graag zien dat de vergaderroute een vast onderdeel van de campus wordt. “Het is heel goed als je zoiets als universiteit aanbiedt en laat zien dat je met vitaliteit bezig bent. Bovendien vraagt het geen enorme investering. Al maken er maar tien mensen gebruik van, dan is het wat mij betreft al interessant.”

Of dergelijke werkwandelingen, kijkend naar de spontane acties alleen al in haar eigen groep, überhaupt wel een ‘gefaciliteerde’, te boeken route nodig hebben? Damen vindt van wel. “Het zet mensen misschien wat meer aan het denken en kan toch net even aansporen tot ander gedrag. En dan laten ze hun hakken misschien wel een keer bewust thuis, om die dag lopend te kunnen vergaderen.”