"Da Vinci Ice Tower wordt publiekstrekker in Harbin"

Met Leonardo da Vinci had Arno Pronk, universitair docent bij Bouwkunde, al iets toen hij in de winter van 2015-2016 in het Finse Juuka probeerde een brug naar een ontwerp van de Italiaanse alleskunner in ijs na te bouwen. Eind 2019 wil hij in het Chinese Harbin een veertig meter hoge toren bouwen van met cellulose versterkt ijswater, geïnspireerd op het werk van Da Vinci. Kers op de taart: in 2019 is het vijfhonderd jaar geleden dat de ultieme Homo Universalis overleed.

foto Arno Pronk

Temperaturen van nauwelijks min zeven graden Celsius; Arno Pronk, verscholen in zijn kantoortje helemaal bovenin Vertigo, lacht erom. Terwijl buiten de sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen, vertelt hij over Harbin, de Noord-Chinese stad waar hij de afgelopen maand diverse malen geweest is om leiding te geven aan zijn meest recente ijsproject, het bouwen van een gridshell van 3D-geprint ijs. Harbin, dat op dezelfde hoogte ligt als Marseille, krijgt in de winter extreem koude wind te verduren die direct uit Siberië afkomstig is, en op veel dagen staat de thermometer dik in de min en ’s nachts zakt de temperatuur vaak nog tien graden lager. Geen prettige condities om in te werken, maar het zijn wel de ideale omstandigheden voor Pronk voor het uitvoeren van zijn projecten.

Begin 2018 bouwde hij er de Flamenco Ice Tower en aan het einde van dat jaar zette hij er met zijn studententeam en in samenwerking met de plaatselijke TU een 3D-geprinte gridshell van ijs neer. Begin januari testte hij de kracht van de constructie en was verbaasd dat die pas bezweek onder een last van ruim negenduizend kilo. Pronk: "De constructie is opgebouwd uit staven van ijscomposiet van maar zeven centimeter dik en is veel sterker dan gedacht. Ik heb nooit kunnen vermoeden dat die relatief smalle balkjes van ijs zoveel gewicht konden dragen."

Terwijl het project met de gridshell nog maar net achter de rug is, kijkt Pronk al weer vooruit naar wat hij aan het einde van dit jaar in Harbin wil proberen te realiseren.

Op zijn computerscherm toont hij een beeld van een toren met daarin veelvlakkige elementen die bovenop elkaar gestapeld lijken, en daar bovenop het overbekende beeld van de Vitruviusman waar Da Vinci rond 1490 een tekening van maakte. De toren staat op een basis die een verwijzing is naar de gestileerde lelie die in de vlag van de stad Harbin staat.

Platonische lichamen

De Da Vinci-toren zal gebouwd worden rondom regelmatige veelvlakken, ook bekend onder de benaming Platonische lichamen, die door Da Vinci getekend zijn en ook door hem werden aangepast door er nog veelvlakken aan toe te voegen. Pronk zegt dat over de juiste bouwwijze nog moet worden nagedacht, maar dat het waarschijnlijk een combinatie zal worden van de beproefde methode waarbij ijswater tegen een opblaasbare mal wordt aangespoten, en het 3D-printen met ijsgelei wat de afgelopen maand is getest.

Pronk verwacht dat de toren een prominente plek zal krijgen op het terrein waar het jaarlijkse ijsfestival van Harbin zich afspeelt, en dat het bouwwerk zich kan ontwikkelen tot een publiekstrekker. “Bij mijn meest recente bezoek, waar ik ook als jurylid betrokken was bij de beoordeling van de ijsgebouwen, hoorde ik dat ook de burgemeester van Harbin van onze projecten gehoord heeft en er interesse voor toont. Want zo werkt het wel in China, de autoriteiten zijn zeer bepalend bij wat uiteindelijk mogelijk is tijdens het ijsfestival.”