Studieverenigingen in delen naar Atlas

Voor en achter de schermen heerst bij de faculteiten Industrial Design en Industrial Engineering & Innovation Sciences volop bedrijvigheid voor de verhuizing naar Atlas. Ook de drie studieverenigingen zijn druk bezig om hun bestuurs- en borrelruimtes zo snel mogelijk weer in bedrijf te krijgen. De eerste borrel is al gepland: op vrijdag 1 februari trapt Lucid van ID af.

foto Dutch Concept

Slechts achttien vierkante meter aan opslagruimte moeten de drie studieverenigingen, Intermate, Industria en Lucid, met elkaar delen als ze straks in Atlas gehuisvest zijn. Ze zijn dan ook druk bezig met welke spullen er wél mee kunnen naar Atlas. Lucid heeft drie veilingen georganiseerd om van spullen af te komen, Intermate houdt 31 januari een veiling en Industria heeft een hoop weggegooid, wel zeventien containers vol.

Intermate en Industria, de studieverenigingen van Innovation Sciences en Industrial Engineering, zijn begin februari, als de faculteit al in bedrijf is in Atlas, nog niet compleet overgehuisd. Industria is al wel in hun nieuwe bestuurskamer getrokken, maar zustervereniging Intermate blijft nog even in het IPO-gebouw. Marit Loonen, voorzitter Intermate: “We willen tot op het laatste moment bij onze leden blijven en gaan over als al onze ruimtes klaar zijn. Officieel sluit het IPO-gebouw begin februari, maar we hebben goedkeuring gekregen om hier tot 15 februari te blijven.”

Borrelruimtes

De oplevering van de borrelruimtes van Intermate en Industria duurt iets langer omdat er onder meer een scheidingswand tussen hun cafés geplaatst wordt. Gekozen is voor een schuifwand, zodat er ook één grote ruimte gecreëerd kan worden voor gezamenlijke borrels.

“Het gaat nog drie à vier weken duren voordat onze bar af is”, vertelt Merijn Boer, projectmanager Industria. De leden- en barruimte van Industria en Intermate komen op de noordelijke kant van verdieping één, de bestuursruimtes op verdieping twee. Vanaf 15 februari hopen Industria en Intermate hun leden weer te kunnen verwelkomen bij de wekelijkse borrels in The Villa en het Internaat.

Voor Lucid, de studievereniging van Industrial Design die nu nog in het Laplace-gebouw zit, betekent de verhuizing naar Atlas thuiskomen. Voorzitter Kay van den Aker: “Dat geldt vooral voor de oudere leden die nu hun master doen; toen zij begonnen, zat hun opleiding in het Hoofdgebouw. Onze bestuurskamer komt op de tweede verdieping, terwijl onze andere ruimtes op -1 zitten. In het Laplace-gebouw zijn al onze ruimtes met elkaar verbonden. We moeten dus even kijken hoe dat gaat lopen”, aldus Van Den Aker. De opening van de Lucid.Bar is op vrijdag 1 februari. Die vrijdag drinken zij hun laatste drankje in Laplace, en gaan dan in een stoet naar Atlas om daar het eerste drankje in hun nieuwe onderkomen te nuttigen.

Inrichting borrelruimtes

De drie verenigingen mogen niet helemaal zelf beslissen hoe alles eruit gaat zien; het moet in het plaatje van Atlas passen. “We mogen daar bijvoorbeeld geen knalpaarse bar neerzetten", legt Intermate-voorzitter Marit Loonen uit. "We hebben ontwerpen gemaakt met het ontwerpbedrijf Dutch Concept. De architect van Atlas heeft die goedgekeurd. Het wordt anders dan de borrelruimte in het IPO-gebouw.”.

De inrichting van de ruimtes hebben de verenigingen wél zelf mogen kiezen, uit één catalogus. De ruimte moet ‘clean’ blijven. Ze mogen niet boren in de muren, zelfs een reling ophangen is waarschijnlijk niet toegestaan. Maar dat is geen ramp volgens Loonen: “De mensen die nu naar Intermate komen, komen toch niet voor wat er aan de muur hangt. We hebben dadelijk nog steeds koffie voor onze leden, ze kunnen nog steeds komen lunchen. De mensen maken Intermate, niet de ruimte.”