Zes gebouwen TU/e op slot, ‘volksverhuizing’ gaat verder

Maar liefst zes campusgebouwen gaan vanaf 4 februari voor TU/e’ers grotendeels of geheel op slot. De meeste gebruikers van het Paviljoen, Laplace-gebouw, IPO, Connector, Traverse en het Multimediapaviljoen werken inmiddels in Atlas of gaan daar binnenkort heen. Wie verhuist wanneer waarnaartoe en wat gebeurt er met de achtergelaten gebouwen? Een overzicht.

De ITEM-medewerkers van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences verhuizen vanaf deze week vanuit Connector naar Atlas. De Stilteruimte die er zat, gaat naar de kelder van Atlas - om precies te zijn naar -1.635. Euflex-medewerkers zijn eerder al naar Luna verhuisd.

Het gebouw staat nog wel ‘standby’ voor de TU/e, vertelt Lotte Kester, adviseur vastgoed bij Dienst Huisvesting. “Indien nodig kunnen we het gebouw gebruiken voor werkplekken of als onderwijsruimtes, bijvoorbeeld bij de renovatie van Gemini. Verder zit er een bedrijf in het gebouw als huurder en dat blijft mogelijk wat langer in het gebouw. We zijn aan het kijken waar we dat bedrijf naartoe verplaatsen.”

De medewerkers en studenten van IE&IS die het Paviljoen als onderkomen hadden, verhuizen deze en de komende weken naar de noordzijde van de bovenbouw van Atlas. Colleagues United, de personeelsvereniging van de TU/e, zet haar activiteiten voort in Luna. Ook de tentamenruimtes in het Paviljoen vervallen dan, in het bijzonder de Studyhub.

Kester: “We hebben dadelijk in Atlas weer tentamenruimtes en er zijn meer plekken, maar het vergt wat meer planning bij de indeling.” Dienst Huisvesting is bezig met de voorbereidingen voor de sloop van dit gebouw.

De faculteit Industrial Design trekt vanaf deze week in Atlas in, aan de zuidkant van de bovenbouw. Daarmee komt het Laplace-gebouw leeg te staan. In 2020 en 2021 wordt eraan gewerkt om er een gebouw met onderwijsruimtes en tentamenplekken van te maken. De Centrale Meldpost wordt in april of mei naar Atlas verhuisd, daarna gaat de asbestsanering van start.

Ook de gebruikers van het IPO-gebouw verhuizen deze weken naar Atlas, eveneens naar de noordkant van de bovenbouw. Dat gebouw blijft de komende vijf jaar nog van de TU/e. Kester: “Mogelijk komen daar huurders in. Op die manier kopen we wat tijd en kunnen we kijken wat we er op termijn mee doen. We werken aan een plan voor de herontwikkeling van dat gedeelte van de campus.”

Het Multimediapaviljoen (MMP) is en blijft een gebouw voor start-ups. De onderwijszalen gaan weg en de Eindhoven Engine komt erin. “We kijken of we het gebouw in eigen beheer houden of aan een externe partij verkopen”, vertelt Kester.

En dan tenslotte Traverse. De Posthumuszaal, Dorgelozaal en Van Trierzaal blijven open, daar zit geen einddatum op. De meeste gebouwgebruikers, medewerkers van Dienst Personeel en Organisatie en Dienst Huisvesting, werken inmiddels in Atlas. Ook de studentenfracties hebben nu geen plek meer in Traverse en gaan naar Atlas. Het gebouw blijft in bezit van de TU/e en wordt mogelijk gebruikt als tijdelijke huisvesting voor gebruikers van Gemini.

Onlangs heeft de TU/e het gebouw H4 aangekocht, dat  eerder eigendom van Fontys was.Daar komen studiewerkplekken, onderwijsruimten, de TU/e-brandweer en het wordt ingezet voor tijdelijke huisvesting van Gemini. Het streven is om het gebouw in het vierde kwartiel operationeel te hebben.

Sommige gebouwen, zoals het Paviljoen en het Laplace-gebouw, worden nog gebruikt als opslagruimte. Dienst Huisvesting verhuist komende maanden deze spullen naar andere locaties op de campus.

Afscheidsevenementen

In verschillende gebouwen worden binnenkort afscheidsevenementen gehouden.

Zo houdt Lucid, studievereniging bij Industrial Design, op 6 februari het Conductfestival. Dit is een jaarlijks evenement, maar dit keer wordt het in het Laplacegebouw gehouden en is het groter qua opzet. Studenten en medewerkers kunnen overdag deelnemen aan onder meer een dj-, bierbrouw- en origamiworkshop. ’s Avonds komen er podia en treden verschillende bands op.

Verschillende personen, onder meer leden van de studieverenigingen Industria en Intermate (IE&IS), alumniverenigingen en een communicatiemedewerker, zorgen ervoor dat studenten, medewerkers en alumni 15 februari afscheid kunnen nemen van het Paviljoen en IPO. ’s Middags kunnen studenten en medewerkers lasergamen in het IPO-gebouw, het spel Niets is wat het lijkt - vergelijkbaar met Wie is de Mol - wordt gespeeld en ’s avonds kan er worden gegeten en is er een groot feest in het Paviljoen.

Een artikel over de nieuwe bestuursruimten en barren van de studieverenigingen volgt nog op onze site.