InMotion maakt grote stap met aanschaf nieuw chassis

InMotion gaat samenwerken met de Britse chassisfabrikant Ginetta. Dat heeft het studententeam vandaag bekendgemaakt. De Eindhovense studenten, die in de toekomst net zo snel elektriciteit willen kunnen tanken als nu al met brandstof kan, zetten daarmee een belangrijke stap richting de ontwikkeling van een nieuwe racewagen.

afbeelding InMotion

Ginetta is een bekende naam in de racerij en biedt al jaren chassis aan. In 2018 deed de fabrikant met de G60-LT-P1 zelf mee aan de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans en ze werken aan een nieuwe deelname voor volgend seizoen. Het chassis dat InMotion overneemt, is ingericht voor twee klasses lager, maar moet het eerste opstapje worden in diezelfde richting.

Julian Schokking, Hoofd Engineer Chassis van InMotion, is uiterst tevreden. “Met het chassis van Ginetta kunnen we garanderen dat de auto betrouwbaar, veilig en van hoge kwaliteit is”, laat hij optekenen. “Daarnaast zorgt het ervoor dat we ons compleet kunnen concentreren op de ontwikkeling van Electric Refueling”, zoals het team de methode zelf noemt.

Ook Lawrence Tomlinson, voorzitter van Ginetta, reageert opgetogen. “Als racers zoeken we altijd naar manieren om de volgende stap te zetten. InMotion heeft ambitieuze doelen voor de aankomende jaren en we kijken uit naar hun ontwikkeling.”

Weinig aanpassingen

Volgens Noud Schoenmakers, teammanager van InMotion, hoeft er maar weinig veranderd te worden aan het zogeheten LMP3-chassis. “We moeten vooral goed naar de veiligheid kijken”, licht Schoenmakers toe. “Op zich valt dat nu nog wel mee, maar als we een groter batterijpakket willen introduceren, dan zal er wellicht wat verstevigd moeten worden.”

Overigens is het niet de bedoeling dat er veel wordt aangepast. “Eigenlijk wil je dat ook niet, omdat je dan het risico loopt dat je een deel van de homologatie verliest (de vereiste goedkeuring van een chassis, red.), wat juist een van de redenen is waarom we met een chassisbouwer samenwerken. Een auto bouwen op de TU/e is één, maar het is andere koek om ermee naar een racecircuit te gaan. Het gaat om veiligheid en dan zijn we ervan overtuigd dat dit een goede keuze is.”

Een planning voor het debuut van de auto heeft het team nog niet, maar het chassis zou eind augustus geleverd moeten worden. Vanaf dan wordt er gewerkt aan het integreren van de onderdelen; men wil eind 2019 een ‘rollend chassis’ hebben, wat inhoudt dat de wagen dan op zijn wielen moet staan. Hoe de nieuwe auto gaat heten, wordt naar verwachting bekendgemaakt bij de onthulling. Ter verduidelijking: de 'Vision' die InMotion afgelopen najaar onthulde (links te zien op de afbeelding hierboven), is bovenal een concept-auto, een toekomstbeeld, waarmee het team wil laten zien wat er op termijn mogelijk is.

Evenementen

Het is een drukke periode voor het team, dat de afgelopen weken ook de Max Verstappen Racedagen op Zandvoort aandeed en de eigen InMotion Experience organiseerde op het 18 Septemberplein. “Dat stond op zich los van deze aankondiging”, reageert Schoenmakers, gevraagd naar het ogenschijnlijke mediaoffensief. “Met name die Experience was een wens vanuit het team om ons duidelijk te profileren." Dat is overigens ook goed gelukt, legt de opgetogen teammanager uit: “We hadden vooraf de verwachtingen een beetje getemperd, maar met name het feit dat de Nederlandse voetbalvrouwen afgelopen zaterdag voetbalden in Eindhoven, heeft ons een hoop extra bezoekers en aandacht opgeleverd". Zoals gebruikelijk brengt het team deze maand ook weer een bezoekje aan de 24 Uur van Le Mans.

Nieuwe teamleden

Dit jaar had het team vooral als doel om uit te zoeken hoe en waar verschillende componenten van de auto moeten worden geplaatst. Volgend jaar ligt de focus op het afstellen en het testen van de racewagen. Het team wil dan deelnemen aan een race en hoopt in 2023 aan de start van Le Mans te verschijnen. InMotion laat weten dat nieuwe studenten, die deze droom willen waarmaken, van harte welkom zijn om zich aan te sluiten.