De IM/e op Circuit Zolder. Foto | Arthur van der Werf

Ook elektrisch record voor InMotion in Zolder

Studententeam InMotion heeft zaterdag op het Belgische circuit Zolder opnieuw een ronderecord neergezet voor elektrische racewagens. Coureur Xavier Maassen was met 1 minuut en 42 seconden maar liefst achttien seconden sneller dan het oude record. Vorige maand verbrak het team met haar IM/e ook al het record van Circuit Zandvoort.

Terwijl de IM/e in Zandvoort nog werd bestuurd door de jonge Friese coureur Beitske Visser, was het nu de ervaren rot Xavier Maassen die achter het stuur mocht kruipen. De recordpoging vond plaats tijdens de Superprix 2017, een raceweekend met verschillende onderdelen op het circuit van Zolder, nabij Hasselt in Belgisch Limburg.

Maassen werkt al lang samen met het team, vertelt woordvoerder Arthur van der Werf van InMotion. “Hij is vanaf het begin betrokken geweest bij het project en heeft ook al veel testritten voor ons gemaakt.” Daarvoor benadert het team altijd echte coureurs, benadrukt hij. “Zelf rijden we in verband met de veiligheid helemaal niet in de auto, zelfs geen stukje van twintig meter voor een demonstratie.”

Van der Werf hoopt dat zich snel weer een gelegenheid voordoet voor een recordpoging op een ander circuit. “We zouden het graag in Assen proberen, en we kijken ook naar circuits in de landen om ons heen. Er is nog niets vastgelegd, maar ook in Zolder hebben we ons nog relatief kort van tevoren kunnen aansluiten bij de Superprix.”

Uiteindelijk hoopt InMotion in 2020 met een opvolger van de IM/e te kunnen deelnemen in de innovatieklasse van de 24 uur van Le Mans – de zogeheten Garage 56. Die klasse biedt elk jaar plaats aan één auto zonder restricties, met uitzondering van veiligheidsregels.