Atlas in 2018. Foto | Bart van Overbeeke

Liftcapaciteit en watervoorziening weer op orde

Bezoekers aan Atlas hoeven sinds vorige week minder lang te wachten op de liften dan voorheen. Tot die tijd hadden werklieden de zes liften geregeld in gebruik. Ook is de watervoorziening weer helemaal op orde. Aan andere mankementen wordt nog gewerkt en het kan nog een jaar duren voor de klimaatbeheersing helemaal goed functioneert. Eind mei volgt een evaluatie.

Het totaal gerenoveerde Atlas, dat in januari in gebruik is genomen, had de eerste weken nog te kampen met verschillende ‘kinderziektes’- niet ongebruikelijk voor een nieuw gebouw. Studenten en medewerkers klaagden vooral over de liften, waar ze lang op moesten wachten. Hannie Horvath, communicatiemedewerker bij Dienst Huisvesting, laat weten dat de liftcapaciteit nu voldoende moet zijn, omdat werklieden er nu stukken minder vaak gebruik van hoeven te maken.

Een ander euvel was de wegvallende waterdruk in het gebouw. Daar was al een tijdelijke oplossing voor gevonden en inmiddels is het probleem permanent verholpen. De schuifafsluiter in de waterleiding voor Atlas bleek kapot en die is nu gerepareerd.

De TU/e-brandweer moest in het begin nog wel eens nodeloos opdraven vanwege valse brandmeldingen, omdat brandmeldsystemen niet goed stonden afgesteld. Dat is nu niet meer het geval, stelt Horvath.

Verder vinden sommige bewoners dat het te koud is in het gebouw. Nu het gebouw volledig is bezet, wordt pas duidelijk hoeveel warmte en koelte er in alle ruimtes nodig is, laat Dienst Huisvesting weten. Het kan een jaar duren voor dat alles goed is afgestemd ‘bij een gebouw van deze grootte’.

Laatste mankementen

Andere onderdelen worden binnenkort verbeterd. Zo wordt eraan gewerkt om de ‘slimme verlichting’ te verbeteren, waarbij bewoners de verlichting op hun werkplek zelf kunnen afstellen. De bewegwijzering is naar verwachting in april op orde.

Met de aanleg van het zogeheten DAS-systeem, dat voor een betere gsm-dekking moet zorgen, is 18 februari begonnen. Delen van plafonds op alle verdiepingen worden daarvoor opengemaakt. Volgens Horvath ervaren de bewoners hier nauwelijks hinder van. Eind deze maand moeten die werkzaamheden zijn afgerond.

De ‘tips en tops’ van de bewoners worden niet meer, zoals in het begin, via briefjes op een whiteboard geïnventariseerd. Inmiddels kunnen mensen storingen melden bij de receptie van het gebouw.

Eind mei volgt een evaluatie over de gebruikerservaringen met de ambassadeurs van de verschillende diensten en faculteiten die in het gebouw zijn ingetrokken.

Hier vind je een overzicht van de eerdere meldingen en de reacties daarop.

De officiële (her-)opening van het gebouw staat gepland voor donderdag 21 maart.

Eerder deze week is er nog een beroep gedaan op de bewoners om vooral geen spullen in de raamopeningen of onder de zonwering te plaatsen. Dit kan leiden tot beschadigingen aan de zonwering en tot gevaarlijke situaties in de zomerperiode, wanneer de ramen automatisch worden opengezet om extra ventilatie mogelijk te maken. Daardoor zou er iets naar beneden kunnen vallen, wat een groot gevaar kan opleveren voor mensen die dan toevallig aan de buitenzijde van Atlas lopen. En als voorwerpen verschoven worden door het opengaan van de ramen, kan schade ontstaan aan het gebouw en aan de voorwerpen als de ramen weer dichtgaan.