TU/e-student, durf jij over de lijn?

Studenten ervaren steeds meer druk: academische druk, financiële druk, sociale druk. “Wij worden de prestatiegeneratie genoemd; wij mogen niet falen”, zegt Boris Zwaan van studentenfractie Groep-één. Om studenten te laten zien dat ze niet alleen staan hierin, houdt Groep-één samen met de studentpsychologen van de TU/e een ‘Over the line’-evenement op dinsdag 26 maart.

foto Shutterstock

Alle deelnemers staan bij een ‘Over the line’-activiteit aan een kant van de lijn. Er worden vragen gesteld waarbij je, als het van toepassing op je is, je naar de andere kant van de lijn gaat. “TU/e-studenten vinden het vaak niet chill om over hun gevoel te praten, dat merken studentenpsychologen hier ook”, zegt Zwaan. Daarom hebben ze voor deze vorm gekozen.

Er komen vragen voorbij als ‘ga over de lijn als je vaak het gevoel hebt dat alles wat je doet perfect moet zijn’. Of: ‘ga over de lijn als je ooit naar een activiteit of feest bent gegaan, omdat je vrienden je overgehaald hebben, terwijl je er geen zin in had, en het achteraf ook niet leuk was’. “We hebben deze vragen opgesteld met de studentenpsychologen”, zegt Hugo Bezombes, fractielid van Groep-één. “Doordat de hele groep in beweging is, laten we zien dat je niet alleen staat met je worstelingen, dat werkdruk een belangrijke issue is hier aan de TU/e.”

Behoefte

Dit is een activiteit van het Student Wellbeing Team binnen Groep-één. In oktober werden al twee bijeenkomsten gehouden over werkdruk onder studenten. “Als je kijkt hoeveel studenten daar op af kwamen, dan is er zeker behoefte aan. We willen het thema niet alleen aan de orde brengen, maar er ook wat aan proberen te doen”, zegt Bezombes. Bij ‘Over the line’ zullen daarom ook studentpsychologen aanwezig zijn om het een en ander te vertellen over hun werk, en om achteraf nog mee te kunnen praten, als daar behoefte aan is.

De twee hopen dat er meer studenten op af komen dan de actieve student. “Denk niet ‘ik doe niet mee aan dat soort emotionele shit’”, zegt Zwaan. “Als je komt, maak je een statement dat je het welzijn van studenten belangrijk vindt. En je staat er samen met anderen en je zult zien dat anderen samen met jou ook over die streep zullen gaan.”

Over the line: Student Well-Being

‘Over the line’ is op dinsdag 26 maart van 12.40-13.20 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Aanmelden is niet nodig; je kunt gewoon binnenlopen. De deur sluit om 12.40 uur.