Uitreiking fietscertificaat. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e wordt ‘erkend fietsvriendelijk bedrijf’

De universiteit krijgt morgen, dinsdag 14 mei, uit handen van de Fietsersbond het certificaat ‘fietsvriendelijke campus’. Die dag wordt ook een fietsenteller officieel in gebruik genomen aan de rand van de universiteit bij Kennispoort. Het feit dat fietsers hun rijwielen dicht bij de gebouwen kunnen plaatsen, de ontmoediging van het autogebruik en het stimuleren van duurzame vervoersalternatieven zoals de fiets op de campus zijn belangrijke redenen voor de toekenning van het certificaat, dat de TU/e zelf heeft aangevraagd.

“We wilden ons mobiliteitsbeleid hiermee onder de aandacht brengen en we wilden graag advies van de Fietsersbond om te kunnen bepalen wat we nog kunnen verbeteren.” Zo motiveert Simone Vonken, beleidsmedewerker bij Dienst Interne Zaken van de TU/e, de keus om het certificaat aan te vragen.

Om in aanmerking te komen, moeten minstens drie medewerkers van een bedrijf een checklist invullen, met vragen over de onder meer de communicatie, de organisatie, de infrastructuur en de omgang met ‘bezoekers’. De verkeersveiligheid komt niet aan bod. Vervolgens toetst de Fietsersbond de antwoorden in de praktijk, onder meer door campusgebruikers vragen voor te leggen en naar de praktijk te komen kijken.

Duurzame imago

“Het is voor ons een bekroning op het feit dat we het mobiliteitsbeleid, zoals we dat enkele jaren geleden hebben ingevoerd, op een goede manier hebben uitgerold”, stelt Vonken. “Het past goed bij het duurzame imago dat de TU/e wil uitstralen.” De universiteit dankt het certificaat vooral aan haar fietsenplan, de woon-werkkostenvergoeding, de vernieuwde fietsenrekken en de mogelijkheid om de fiets dicht bij gebouwen te kunnen plaatsen. “Ook het feit dat terrein-stewards actief zijn, heeft meegespeeld”, vertelt Vonken.

De universiteit scoorde goede op allerlei onderdelen; alleen de communicatie behoefde nog wat verbetering, aldus Vonken. “We kunnen onze fietsregelingen nog wat beter onder de aandacht brengen - in het bijzonder voor nieuwe medewerkers. Als werkgroep ‘Fiets- en autoparkeren’ kijken we sowieso waar behoefte aan is, en dit nemen we mee. Een van de punten die we binnenkort nog willen invoeren, op basis van advies van de Fietsersbond en reacties van medewerkers, is het plaatsen van lockers voor natte fietskleding in verschillende gebouwen.”

Nicole Ummelen, vicevoorzitter van het College van Bestuur, geeft aan "dat het mobiliteitsbeleid binnen onze kernwaarde ‘duurzaamheid’ past, zoals dat staat omschreven in ons strategisch plan. Wij voelen ons verantwoordelijk voor een leefbare en gezonde samenleving en leveren daar graag een bijdrage aan. Niet alleen in onderwijs en onderzoek, maar ook in onze bedrijfsvoering is duurzaamheid voor de TU/e een belangrijk thema. Het mobiliteitsplan is daarvan een voorbeeld.”

Fietsenteller

De Fietsersbond deelt bronzen, zilveren en gouden certificaten uit; de TU/e krijgt morgenmiddag de hoogste. Nicole Ummelen krijgt een exemplaar uit handen van Max Mooij van de Fietsersbond. Diezelfde middag nemen de gemeente Eindhoven, de TU/e en de Fietsersbond vlakbij het Limbopad een fietsenteller in gebruik. De gemeente plaatste eerder dit jaar al zes tellers in de stad om zo beter zicht te krijgen op het fietsgebruik in Eindhoven. Deze tellers meten onder meer de snelheid van de fietsers en verzamelen data over het fietsgebruik op de campus.

Hoe ervaren fietsende studenten de campus?

We vroegen enkele studenten of ook zij de TU/e ook fietsvriendelijk vinden. Stefan Rademakers, bachelorstudent Biomedische Technologie, zit toevallig in de fietscommissie van Europese studentenvereniging AEGEE. Volgens hem komt het regelmatig voor dat de fietsen die voor internationale bezoekers op de campus klaar staan, moeten worden gerepareerd. “De uni helpt dan goed mee. Ze laten ons weten waar we de fietsen kunnen laten repareren en van de beveiliging konden we onlangs nog gereedschap lenen.”

Voor zichzelf vindt hij het fijn dat hij zijn rijwiel altijd wel ergens kan stallen, zowel beveiligd als onbeveiligd. “Maar weinig studenten zullen hun fiets in het beveiligde gedeelte zetten, verwacht ik, en ze weten misschien ook niet dat het kan. Maar ik vind het soms wel praktisch. Er wordt ook altijd op tijd en duidelijk aangekondigd als ze fietsen gaan ruimen.”

Ook Daniëlle Herlaar en Kristel van der Koppel, studenten Operations Management and Logistics, zijn te spreken over het aantal fietsenstallingen en de goede bereikbaarheid. Ze hebben slechts enkele suggesties ter verbetering. Herlaar:”Als ik ’s avonds op de universiteit ben, zie ik vaak de fietsenstallingen nog halfvol staan. Volgens mij zijn er een hoop fietsen die nooit worden gebruikt. Die mogen ze wel wat vaker verwijderen.” Van der Koppel, die meestal met de auto komt: “Toen ik nog in het IPO-gebouw zat, was een leenfiets wel heel handig geweest.”

Jesper Huisink, bachelorstudent Electrical Engineering, laat zich niet ontmoedigen om met de auto naar de campus te komen. “Ik woon in Middelbeers en dat ligt op negentien kilometer van de campus. Met het OV gaan is niet handig en ik vind het te ver fietsen.”