Informatiemarkt mobiliteitsplan nuttig voor alle partijen

De Informatiemarkt die het mobiliteitsteam organiseerde om vragen van TU/e medewerkers te beantwoorden, vóór het betaald parkeren ingevoerd wordt, is donderdag druk bezocht. In de Senaatszaal van het Auditorium stonden medewerkers van onder meer Dienst Huisvesting, Safety & Security, de NS en Hermes om persoonlijke vragen te beantwoorden. Omgekeerd kregen die partijen informatie over wat er leeft onder gebruikers.

door

Meteen om 11.00 uur bezochten veel medewerkers de informatiemarkt, die tot 15.00 uur werd gehouden. De stand van NS Zakelijk gaf informatie over de Business Card die ze aanbiedt. Dinsdag werd TU/e-breed een mail gestuurd over de mogelijkheid de maand april gratis met de trein te reizen tussen huis en werk. Dat leverde binnen twee dagen al 160 aanmeldingen op, zegt CEC-medewerkster Hannie Horvath. “Ik verwacht er nog veel meer, maar mensen moeten wel in de gaten houden dat de uiterste aanmelddatum 4 maart is. Daarna kun je niet meer gebruik maken van de gratis proefkaart.”

Parkeerbeheerder Bert Gerrits, van Safety & Security, kreeg veel vragen over het betaalsysteem dat op 31 maart 2015 zal starten. Alex van de Ven , docent bij Scheikundige Technologie, wil bijvoorbeeld weten hoe het nou zit met twee mensen die een auto delen. Zijn vrouw werkt ook op de TU/e en hij wil niet dat het parkeergeld van twee euro per dag bij beide afgeschreven wordt en hij wil wel dat ze beide twaalf vrije parkeerdagen (waarop je geen parkeergeld hoeft te betalen) krijgen. “Ik krijg als antwoord dat het goed komt, maar ik ben van het type ‘eerst zien, dan geloven’”.

Ook Dienst Huisvesting (DH) had het druk. Hier konden mensen terecht met vragen over de Groene Loper. Medewerkers willen vooral weten waar ze hun fiets kunnen stallen. Bert Verheijen erkent dat de beveiligde fietsparkeerplaats bij Gemini heel vol is. “Daar parkeren nu ook mensen die in MetaForum moeten zijn. Het heeft onze aandacht. In Flux is nu een fietsenkelder met 850 plaatsen. Die zijn ook te gebruiken door studenten en medewerkers van Gemini. Dat doen ze nu nog niet, misschien omdat het nog niet bekend is. Dit moeten we beter communiceren.” DH kijkt het nog een paar maanden aan. Als het dan nog te druk is bij Gemini, zijn er enkele opties. “Gemini’s fietsenstalling is hoog genoeg om er rekken met twee lagen te plaatsen. Ook kunnen we denken aan een gedeeltelijke overkapping van het fietsparkeerterrein tussen MetaForum en Gemini-Noord.”

DH kreeg deze middag input en onverwachte vragen van bezoekers. Ze gaan nu nadenken waar de bakfietsen en fietsen met brede kratten gezet moeten worden. “En waarom is het niet duidelijk waar je mag fietsen?” Stijn Hoop van Dienst ICT is niet helemaal zeker of hij mag fietsen tussen Ceres en MetaForum. Die onzekerheid houden we er graag in, zegt Boudewijn Elmans, projectleider Groene Loper. “Dat maakt dat je voorzichtiger fietst.” Hoop vindt het prima, hij is allang gerustgesteld.

Deel dit artikel via je socials