DTW | VR-bril vermindert de pijn die dokters soms geven

Minder pijn, minder angst en meer begrip in ziekenhuissituaties, dat zijn de voordelen van het gebruik van virtualrealitybrillen in de medische sector. Over enkele jaren hebben patiënten op meerdere momenten gedurende een ziekenhuisbehandeling een VR-bril op, verwachten Freek Teunen en Jason van Eunen. Zij zijn de oprichters van MedKitVR en organiseerden voor de Dutch Technology Week een middag over de betekenis van VR in de zorg.

De VR-bril wordt maandagmiddag van alle kanten bekeken in de kleine zaal van de Effenaar. Letterlijk - het publiek mag verschillende demobrillen gebruiken - maar ook figuurlijk. Er wordt gepraat over de betekenis voor artsen en zorgverleners, wat VR kan doen voor patiënten - oud en jong -, over de huidige stand van zaken en wat de toekomst mag brengen.

Guido Helmerhorst vertelt welke trainingen zijn softwarebedrijf Warp ontwikkelt. Alles is bij hen gebaseerd op realistische 360 graden video’s en op interactie. “We kunnen enkelingen, maar ook duizend mensen tegelijk, met een VR-bril laten oefenen hoe bijvoorbeeld de procedure van een reanimatie verloopt, hoe je een slechtnieuwsgesprek voert, of hoe je een ziekenhuis ontruimt.” Gezondheidswetenschapper Rik de Vries vertelt hoe hij met een virtuele tour door ziekenhuizen de angst voor een ziekenhuisbezoek (die bij een derde van de mensen voorkomt) heeft zien afnemen. "Een ruimtelijke pre-orientiatie draag bij aan het verlagen van angst. Het is fijn voor een arts wanneer een patiënt rustiger is en een lagere bloedruk heeft."

Pijnvrij

Spreker Michiel Tebbes is arts op de spoedeisende hulp. Hij begint met het tonen van zijn behandelkamer in het Deventer Ziekenhuis. Geen personen in beeld, wel overal bloedspetters. Dat maakt indruk. Maar wat hij zegt ook: “Bij de spoedeisende hulp heeft zeventig tot negentig procent van de patiënten pijn. Vaak verergeren wij die pijn; door het rechtzetten van gebroken botten of het prikken met een naald. In slechts negentien procent van de gevallen doen we wat aan de pijn. Hoe? Dan spuiten we morfine in. Niet een beetje, veel. En daar komen bijwerkingen van.”

Omdat de spoedarts uit ervaring weet dat het goed helpt om een jonge patiënt zijn mobiel te geven, zodat het kind een spelletje kan spelen tijdens de behandeling, was hij in voor een onderzoek naar VR-brilgebruik. Slechts drie weken is er nu getest in Deventer, maar als voordelen zijn minder pijn, afleiding en afname van angst al genoemd.

Claustrofobie

Bezoeker Jor Franke herkent veel van Tebbes' verhaal. Hij heeft als verpleegkundige bij GGzE De Grote Beek ervaring in het gebruik van VR bij bejaarden met neurocognitieve stoornissen. “Twee claustrofobische cliënten wilden het absoluut niet proberen, twee manische cliënten vonden het geweldig toen ze in een virtuele achtbaan mochten. Ik merkte dat mijn depressieve cliënten echt rust vonden in een virtuele omgeving zoals een afgelegen strand.”

Franke zag ook de nadelen die de spoedarts al aanstipte. “De techniek laat nog wel eens te wensen over, de mobiel raakt oververhit, de verbinding wordt verbroken, het kost tijd - die je niet hebt - om uit te leggen.” Franke is toch enthousiast en vindt het jammer om bij zijn veelal oudere collega’s techno-fobie te zien.

MedKitVR

Jason van Eunen, masterstudent Innovation Management, en Freek Teunen (ex-TU/e-student) hopen hier iets aan te doen. Ze tonen vandaag voor het eerst aan publiek hun fysieke MedKitVR. Het is een kast op wielen met zes VR-brillen, opladers, koptelefoon, batterijen, informatie én schoonmaakmiddelen. “Te gebruiken in verschillende situaties. We willen de kist gaan testen in meerdere ziekenhuizen.”

In 2018 richtten zij bedrijf MedKitVR op. Het is een vervolg op hun startup van 2017, PlaygroundVR. Hiermee kunnen kinderen die gekluisterd zijn aan een ziekenhuisbed toch het gevoel hebben dat ze buiten spelen en vrienden maken. Van Eunen en Teunen hebben dit DTW-event georganiseerd “om de beschikbare kennis over VR in de zorg te delen met elkaar”. Teunen vervolgt: “We willen de onbenutte kansen ontdekken en niet verloren laten gaan.”

Cursor bezoekt komende week elke dag een activiteit of locatie van de Dutch Technology Week. Volg ons dus ook de komende dagen voor nieuwe DTW-updates!