DTW | ID-studenten laten je naar de toekomst fietsen

Bezoekers aan het denken zetten over vervoersmiddelen - uit het verleden, het nu en vooral ook over die in de toekomst. Dat hebben de zeven studenten Industrial Design zich als doel gesteld die de interactieve installatie MobiliTU/e maakten. Ze staan tijdens deze Dutch Technology Week op het Ketelhuisplein op Strijp-S, te midden van verschillende andere kunstzinnige en technische hoogstandjes.

foto Redactie Cursor

ID-studenten Annebel Breij, Tomas Gecevičius en Anna Bänffer staan donderdagmiddag bij hun installatie, waar het dan nog erg rustig is-net als op de rest van het plein. Naast de makers van de verschillende installaties zijn er enkele belangstellende schoonmakers en een handjevol bezoekers. Volgens de drie studenten wisselde het bezoekersaantal enorm de afgelopen dagen.

Stapje voor stapje laten de drie studenten, die het project realiseerden met Mingco Glastra, Heleen Smeets, Thijs Baselmans en Leo Gerritse, zien wat de bedoeling is van hun installatie die uit verschillende onderdelen is opgebouwd. Na het activeren van een token, waar antwoorden op vragen (anoniem) worden opgeslagen, mag de bezoeker op de fiets ‘naar de toekomst fietsen’. Al trappend zie je op een scherm afbeeldingen langskomen van een trekschuit, de DAF 600, maar ook van het huidige straatbeeld en later van een vliegende Evoluon-schotel en een hoverboard. De studenten hebben de kans om iets van de TU/e te laten zien niet onbenut gelaten, want ook de auto van Solar Team Eindhoven komt voorbij in de toekomst.

Een ander onderdeel van de installatie is The Wheel of Transport, waarbij bezoekers kunnen laten zien hoe ze vandaag zijn gekomen, hoe dat vroeger zou zijn en hoe ze zich graag in de toekomst verplaatsen. Dat doen ze door te kiezen voor bepaalde afbeeldingen van vervoersmiddelen – van een elektrische fiets tot aan een raket. Bij AMAZEing Future zijn tokens door een doolhof te verplaatsen, maar pas nadat er vragen over onderwerpen als de uitbreiding van Eindhoven Airport beantwoord zijn. Bij Map your Journey kunnen deelnemers met touwtjes duidelijk maken waar ze gewoond hebben.

Ten slotte kunnen mensen hun favoriete voertuig van de toekomst tekenen. Uit een kist achter de installatie haalt Annebel enkele tekeningen tevoorschijn, waaronder die van een eenhoornmobiel. Lachend: “Opmerkelijk genoeg hebben we meerdere tekeningen van voertuigen met eenhoorns.”

Het project is ontsproten aan de TU/e, waar een groepje studenten het heeft bedacht. Later hebben ze hun concept op verzoek van initiatiefnemer Eindhoven Museum verder uitgewerkt en gemaakt. De andere installaties, die ook onder het project Museum door de stad vallen, staan naast dat van de TU/e-studenten opgesteld. Een opvallende is de botsautobaan van kunstenaarscollectief Dropstuff.nl, waarbij de bezoeker eerst zelf kan sturen, maar waarbij de computer het op een gegeven moment overneemt.

Museum door de Stad stond eerder op de Dutch Design Week en staat dit jaar ook nog op park Hilaria.

Op de foto zie je van links naar rechts Tomas, Anna en Annebel.