CursorOnTour@SSC | Hoe was 't sporten deze zomer?

Omkleden, sporten, douchen, drinken: we zien het deze week in het Studentensportcentrum dagelijks gebeuren. Maar wist je dat de studentensportverenigingen in de zomervakantie veel spannender dingen doen en zelfs buiten de landsgrenzen treden?

archieffoto Okawa
ZES

Zweefvliegclub Eindhovense Studenten neemt iedere zomer hun hele hebben en houden mee naar een mooi vliegveld in het buitenland, (meestal Frankrijk, Duitsland of Tsjechië) om daar elke dag te vliegen. Secretaris Niek Morskieft: “Zoals je in de aftermovie kunt zien hebben we een bijzonder gezelschap, zeker ook aangezien de leeftijden grofweg variëren tussen de nul en tachtig jaar. Omdat wij als zweefvliegclub ervaren mensen nodig hebben zoals instructeurs en zweefvliegtechnici, en omdat veel mensen geen afscheid kunnen nemen van onze vereniging, bestaat onze ledenbestand voor ongeveer de helft uit oud-studenten."

"Dit jaar vond ons zomerkamp plaats in Kammermark, een gehucht in Oost-Duitsland", vervolgt Niek.
"Een dag op het zomerkamp begint met het uitkateren na een lange avond aan het kampvuur. Daar is echter niet veel tijd voor want rond half negen beginnen we met het opbouwen van ons vliegbedrijf. De lier wordt neergezet, de tractor rijdt de kabels uit en het spektakel kan beginnen.
Van beginners met hun eerste vlucht, tot ervaren vliegers die honderden kilometers vliegen en uren lang wegblijven. Als we honger beginnen te krijgen en het donker wordt gaan we met zijn allen eten en vervolgens door naar het kampvuur. De sport is natuurlijk om een zo groot en heet mogelijk vuur te maken, iets wat niet zelden uit de hand loopt, maar wel altijd mooie beelden en verhalen oplevert."

Video | Axel Köhler

Aftermovie ZES zomerkamp 2019 - Kammermark I

Video | Axel Köhler

Squadra Veloce

Studentenwielrenvereniging Squadra Veloce is afgelopen zomer naar Col de Joux Plane geweest. PR-Commissaris Noah van Horen: "Deze vakantie is een groep Squadranen, aangevuld met een verdwaalde jongen van Dutch Mountains, de studentenwielrenvereniging van Maastricht, een weekje gaan fietsen in de Franse Alpen. Het huisje aan de voet van de Col de Joux Plane was de perfecte plek voor vele tochten met veel te veel hoogtemeters, cols en zweet. Met klimmersbenen waar Alaphilippe de Tour mee had kunnen winnen, zijn ze weer teruggekeerd naar Eindhoven om hopelijk elk viaductsprintje te winnen." Zie hun indrukwekkende vakantiekiekjes hieronder:

Okawa

Studentenkanovereniging Okawa is vaak in het buitenland te vinden, het Nederlandse water is toch wat kalmpjes. “Daar varen we graag op de mooiste en spannendste rivieren die we kunnen varen”, zegt bestuurslid Elisa van de Schoot. “Omdat wij veiligheid erg hoog in het vaandel hebben staan, kan helaas niet altijd iedereen mee.”

“Het Voorjaarskamp is voor leden die vrij goed varen. De ervaring die ze bij dit vierdaags kamp opdoen, kunnen zij op hun beurt doorgeven naar een nieuwere lichting en zo zorgen we dat het niveau van de vereniging hoog blijft. Dit jaar was het voorjaarskamp in het Sesiagebied in Italië. Hier zitten veel uitdagende rivieren met een wildwater klassering tussen 3 en 5 op een exponentiele schaal tot 6. De rivier op de foto heet Gronda. Het is een smalle pool and drop rivier, wat betekent dat er steeds een rustig stuk zit tussen de uitdagende passages. Dit is erg fijn omdat een passage veel kracht en concentratie kost en het dus best prettig is om af en toe wat te kunnen uitrusten.”

“Het zomerkamp staat echt in teken van kennisoverdracht. Op dit kamp kan wel iedereen van de vereniging mee en dit maakt het zomerkamp zo gezellig!  Er wordt in de avond lekker gekletst, gesnackt, en gedronken maar we zijn zeker ook niet vies van spelletjes. Van games waar je echt bij na moet denken tot frisbee of kuub", zegt Elisa.

"Dit jaar zijn we met 21 personen een week in het gebied Ötztal Tirol in Oostenrijk geweest. Het is een gebied vol rivieren die in de zomer goed worden aangevuld met smeltwater. Daardoor zijn er niet te veel keienrijen, maar is er extra koud water. Gelukkig hebben wij speciale kleding die er voor zorgt dat wij droog en warm blijven. We varen in twee groepen en vertellen elkaar ’s avonds sterke verhalen over de dag. Ons kamp is goed te herkennen aan de vele gekleurde boten, waslijnen voor al onze natte kanokleding, tenten en gezelligheid in de openlucht.”

Dit jaar is Okawa met de nieuwe leden naar de Erft gegaan in Duitsland. Elise: "Deze rustige rivier is uitermate geschikt om met een grote groep mensen die nog weinig tot geen ervaring hebben met wildwater, te varen. Hier kan je fouten maken zonder al te vervelende consequenties. Op de foto zie je een verval van halve meter waar je goed op kan oefenen."

Thêta

Deze zomer is studentenroeivereniging Thêta vertegenwoordigd geweest op World Cups en WK's, maar maakte ze ook een uitstapje naar Dresden voor de Dresden Rowing Cup, die onderdeel uitmaakt van het jaarlijkse stadsfeest van Dresden. “Hier sturen we sinds twee jaar een heren 8+ heen”, zegt stuurvrouw Debbie Walther. “Het is een internationale wedstrijd waar naast een aantal Duitse clubs ook ploegen uit St. Petersburg, Polen, Coventry en Zwitserland aan deelnemen. De wedstrijd bestaat uit een kwalificatie op een roeimachine en een race in de boot op het water. Op zaterdag vindt de kwalificatie plaats. Deze is open-air en midden in het centrum en dus voor alle bezoekers van het feest te zien. De bootrace op zondag bestaat uit zes km op de rivier de Elbe. Vorig jaar heeft Thêta deze wedstrijd gewonnen. Dit jaar kwam Thêta op de tweede plek achter de 8+ uit Zurich. Maar goed nieuws: omdat de Thêta 8+ toch de grote favoriet was, is deze al weer uitgenodigd voor komende zomer en wie weet komt de ploeg dan weer met een beker naar huis.”