Ines Lopez Arteaga nieuwe dean Bachelor College

TU/e-hoogleraar Ines Lopez Arteaga wordt de nieuwe dean van het Bachelor College. Op 1 juli begint ze en volgt ze hoogleraar Lex Lemmens op, die deze functie als eerste bekleedde sinds de start van het Bachelor College in 2012. Lemmens sluit op die datum zijn tweede termijn van vier jaar af als dean en gaat in september met prepensioen. Lopez Arteaga ziet challenge based learning (CBL) en online onderwijs als haar twee belangrijkste aandachtsgebieden.

foto Vincent van den Hoogen

“We zijn zeer verheugd dat we in de eigen organisatie een uitstekende opvolger hebben gevonden voor deze cruciale functie”, zegt rector Frank Baaijens over de benoeming van hoogleraar Ines Lopez Arteaga. “Ze is al zeer actief op het gebied van onderwijsinnovatie en heeft een doordachte visie die goed aansluit bij onze kijk op de strategische ontwikkeling van het bacheloronderwijs. Bovendien beschikt ze over de verbindende kracht die voor deze functie noodzakelijk is, en over bewezen academische leiderschapskwaliteiten.”

Lopez Arteaga werkt sinds 2002 aan de TU/e en werd in 2016 de eerste  vrouwelijke hoogleraar bij de faculteit Werktuigbouwkunde, waar ze de onderzoeksgroep Acoustic and Noise Control onder haar hoede heeft. Twee jaar geleden volgde ze hoogleraar Paul Koenraad op als dean van de TU/e Honors Academy, het plusprogramma voor topstudenten. Ze bekleedt tevens een hoogleraarpositie aan de KTH in Stockholm.

Rode draden

Door de jaren heen is Lopez Arteaga bij veel projecten op het gebied van onderwijsinnovatie betrokken geweest. Zo heeft ze zich beziggehouden met formatief leren, blended learning en challenge-based onderwijs. In samenwerking met het College van Bestuur en de faculteitsbesturen gaat ze met ingang van 1 juli de toekomstige koers van het Bachelor College uitzetten. Een dag in de week blijft ze betrokken bij haar onderzoeksgroep.

De nieuwe dean is enthousiast over haar nieuwe functie en haar rol bij de onderwijsvernieuwing. “Onderwijsvernieuwing gaat me aan het hart en dit is voor mij een prachtige kans om mijn visie voor ons bacheloronderwijs te realiseren. Voor een groot deel valt die samen met de concept-onderwijsvisie 2030 van de TU/e, en het is een eer om de weg ernaartoe te mogen leiden.”

Challenge based learning en online onderwijs zijn de twee rode draden binnen die onderwijsvisie, aldus Lopez Arteaga. “Die zijn echter geen doel op zich, maar een middel om ingenieurs op te leiden die bij hun afstuderen zijn toegerust met kennis en vaardigheden die hen in staat stellen zich voortdurend te blijven ontwikkelen. Dat het reflecteren op je eigen ontwikkeling voor onze studenten een tweede natuur wordt, is voor mij het belangrijkste. Verder vind ik inclusiviteit en differentiatie twee belangrijke ingrediënten. Iedere student én docent moet zich hier thuis kunnen voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.”

Vertrekkend dean Lex Lemmens, die twee termijnen van vier jaar volmaakte en in september van dit jaar met prepensioen gaat, zal Lopez Arteaga tot in het najaar van 2020 bijstaan met het overdragen van taken. Lemmens zegt alle vertrouwen te hebben in zijn opvolgster en kent haar al goed van onderwijsprojecten waar ze beiden aan meewerkten.

Binnenkort publiceert Cursor een interview met Lex Lemmens, die samen met oud-rector Hans van Duijn de belangrijkste initiatiefnemer was van het Bachelor College, en die sinds 2011 ook gezien wordt als het boegbeeld van deze ingrijpende onderwijsvernieuwing.