Opening academisch jaar dit jaar online

De TU/e verwelkomt op maandagochtend 31 augustus bij een vroege online opening van het academisch jaar staatssecretaris Stientje van Veldhoven en Ines Lopez Arteaga, dean van het Bachelor College. Aan bod komen EIRES, het instituut dat onderzoek doet naar hernieuwbare energie en dat dit najaar van start gaat, en de impact van de coronaregels op het onderwijs. Alle veertien universiteiten gaan dit jaar voor een online opening.

foto Shutterstock

De opening van het academisch jaar trekt traditiegetrouw volle zalen. Maar nu het aantal coronabesmettingen weer oploopt, voelen de universiteiten er weinig voor om grote aantallen bezoekers in één ruimte te plaatsen. Gelukkig kan er digitaal een boel, aldus universiteitenvereniging VSNU. De veertien universiteiten slaan dit jaar de handen ineen en houden op maandag 31 augustus een online openingsfestival, het 'OAJ-festival', compleet met blokkenschema van de line-up. Vanzelfsprekend zal er veel worden stilgestaan bij de impact van de coronacrisis.

In gesprek

Zo verwelkomt de Erasmus Universiteit burgemeester Ahmed Aboutaleb, die deze zomer de Rotterdamse studentenverenigingen ontbood na een toenemend aantal besmettingen onder hun leden. De Open Universiteit gaat in gesprek met Veiligheidsberaad-voorzitter Hubert Bruls. Hij stak in april een stokje voor onterechte coronaboetes in studentenhuizen. Ook politiek Den Haag draagt zijn steentje bij aan het festival. Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven is te gast aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel) schuift aan bij de Rijksuniversiteit Groningen.

De TU/e is er op maandag 31 augustus vroeg bij en trapt 's morgens om 9.00 uur het OAJ-festival af met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). Met haar wordt onder meer gesproken  over het nieuwe instituut EIRES, dat dit najaar officieel van start gaat. Dean Ines Lopez Arteaga, die in juli het stokje overnam van vertrekkend dean Lex Lemmens, zal ingaan op de impact die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs aan de TU/e. De link naar deze talkshow treffen medewerkers en studenten binnenkort aan in hun mailbox.

Meespelen

De TU Delft houdt het lekker mysterieus met een online spel. Voor nieuwsgierigen is er alvast een teaserfilmpje, waarin de camera kijkers onder begeleiding van opzwepende muziek over de uitgestorven campus naar een mythisch uitziende poort leidt. Een klok telt af: nog zeven dagen totdat de poort opengaat… Wie meespeelt, maakt kans op een TU Delft-trui met capuchon.

Overigens zal niet iedereen in hoger onderwijsland de opening thuis op de bank vieren. De vakbonden en WOinActie organiseren die dag een fietsprotest om aandacht te vragen voor het hoge aantal onderzoekers en docenten met een flexcontract.