“We willen de caring digital campus zijn”

De luisterlijn voor TU/e’ers is broodnodig, hoort Lara Hofstra, initiatiefneemster van hearme.tue.nl regelmatig. Drie weken draait het platform nu; er zijn zo’n vijftig chats geweest met TU/e’ers die om contact verlegen zitten in de coronacrisis. “Met Hear Me willen we de caring digital campus zijn, nu dat op de ‘gewone’ campus niet kan”, zegt Hofstra.

afbeelding Camiel Lintsen / KADE 05

In de drie weken dat hearme.tue.nl in de lucht is, zijn er zo’n vijftig chats geweest met studenten en medewerkers. Meestal via de chatfunctie op de site, af en toe via de telefoon. Elke dag kan er contact gezocht worden via de site van 16.00 tot 22.00 uur.

Met zestig vrijwilligers zit Hear Me vol, zegt Hofstra. “Het is een mengelmoes van mensen uit Eindhoven, en dat is onze kracht. Zij hebben affiniteit met de universiteit, de stad, studenten en internationals.”

Leuk praatje

Hofstra benadrukt dat Hear Me openstaat voor iedereen. “Je hoeft niet depressief te zijn; een leuk praatje waarin je suggesties voor Netflix of recepten deelt, is ook prima. Er ontstaan ook genoeg leuke, gezellige gesprekken.”

De precieze inhoud van de chats is natuurlijk privé (en anoniem), maar Hofstra zegt dat de algemene tendens van de gesprekken is dat studenten van buiten de EU zich zorgen maken over het collegegeld en het oplopen van een studie-achterstand. Ook vinden studenten het moeilijk om een goed dagelijks ritme te krijgen.

Delen, delen, delen

De eerste week was het druk met chats, maar nu lijkt het wat rustiger. Terwijl er nog steeds signalen binnenkomen bij Hofstra van studenten die al weken hun kamers niet uit komen en in een compleet isolement leven. Ze roept dan ook iedereen op om ook anderen op Hear Me te wijzen.

“Wat we nu vooral nodig hebben, is dat het platform door iedereen zoveel mogelijk wordt gedeeld. Zodat mensen weten dat we er voor ze zijn. En dat je altijd mag bellen, al is het drie keer per dag. Het is superlaagdrempelig en voor iedereen, dus neem gerust contact op met ons! We willen de ‘caring digital campus’ zijn, nu dat op de gewone campus niet kan.”