Hear Me vandaag live

Vanaf vanmiddag 12.00 uur kunnen de eerste chatters en (video)bellers zich melden bij het initiatief van Lara Hofstra en Henk Vervoort. De anonieme lijn waar vrijwilligers klaarzitten om te luisteren naar verhalen van TU/e’ers, is in het leven geroepen vanwege de coronacrisis. “Mensen zitten nu veel binnen en missen contact en de kans hun hart te luchten. Daar voorziet Hear Me in”, zegt initiatiefneemster Lara Hofstra, coördinator internationalisering bij het Studentensportcentrum.

afbeelding Screenshot van site

Op hearme.tue.nl kun je elke dag chatten of (video)bellen met een vrijwilliger. Zowel chatten als (video)bellen zijn gratis en beschikbaar in het Nederlands en Engels. “Alle vrijwilligers spreken goed Engels en meer dan de helft ook Nederlands”, weet Hofstra. Studenten en medewerkers mogen onbeperkt gebruik maken van het initiatief. “We willen heel bewust geen beperking hierop leggen; mensen mogen bellen wanneer dat nodig is. En we benadrukken dat ‘nodig’ heel divers kan zijn. De lijn is echt niet alleen voor mensen die diep in de put zitten. Je kan ook gewoon een rotdag hebben gehad en even een opbeurend verhaal willen horen van een ander. Of gewoon een licht praatje willen maken over wat je het best kunt doen met je vrije tijd in het weekend. Iedereen kan ons bellen”, zegt Hofstra.

Je kiest altijd eerst voor een chat, ook als je wilt bellen of videobellen. Vanuit de chat komt de optie om te (video)bellen beschikbaar. Gesprekken duren maximaal 25 minuten per keer. Voor nu zijn de openingstijden op werkdagen van 12:00 tot 20:00 en in de weekenden van 10:00 tot 14:00. “Als we merken dat de behoeftes op andere momenten liggen, zullen we daarin proberen tegemoet te komen. Maar dat moet de tijd uitwijzen”, zegt Hofstra. Ze krijgt hulp bij het opzetten van Hear Me van Henk Vervoort, derdejaarsstudent Toegepaste Psychologie. “Ik vind het interessant om nieuwe technieken te vinden die ik kan inzetten om mensen te helpen. Dit is daar een goed voorbeeld van. We zetten online trends in voor dit initiatief en het voorziet ook nog in een actuele behoefte, dat geeft een prettig gevoel”, zegt Vervoort.

Volledig anoniem

De lijn is volledig anoniem, tenzij je natuurlijk zelf kiest voor videobellen. “Als je ons belt of voor een chat benadert, zien wij een code, geen naam. Je gegevens en chat-, video- of belconversaties worden niet opgeslagen of gebruikt als naslagwerk door de TU/e”, benadrukt Hofstra.

Het is belangrijk om te weten dat je chat of belt met een vrijwilliger: het zijn geen getrainde psychologen of professionals, maar wel studenten en medewerkers met affiniteit met luisteren, afkomstig van onder andere TU/e, Fontys en TINT. Ze worden begeleid door de lifecoaches van TINT en er zijn duidelijke richtlijnen opgesteld door Vervoort zodat er een eenduidige manier van handelen is. Als de gesprekken bijvoorbeeld verder gaan dan een luisterend oor bieden, zoals bij depressie of zelfs suïcidaliteit, moeten de vrijwilligers het gesprek meteen stoppen en doorverwijzen naar de huisarts of zelfmoordpreventielijn 113.

Ook na corona

Hofstra: “Ik wil bereiken dat als mensen behoefte hebben om even iemand spreken, dat dat gewoon kan. De drempel is heel laag hiermee. En we vinden het leuk als mensen vaker bellen. Dat is geen probleem; we hebben genoeg vrijwilligers (nu al vijftig!) om te leren kennen, en dat worden er nog meer. We zijn ook van plan om een groep aan te maken voor mensen die alleen zijn en graag regelmatig contact met anderen willen, bijvoorbeeld om online te chatten. Die mensen verbinden we dan als ze dat prettig vinden. Over vijf maanden komt er een evaluatie van het initiatief. Als het een succes is, wil ik dit heel graag voortzetten, ook als de coronatijd voorbij is. Het is een goed initiatief voor het verbeteren van het welzijn van studenten en medewerkers hier.” Tot slot wil ze ook nog graag een boodschap meegeven aan de TU/e-gemeenschap: “Kijk eens om je heen wie er in je omgeving nu misschien een regelmatig belletje of mailtje zou kunnen gebruiken. Met zoiets kleins kun je een ander al helpen.”

Heb jij zelfmoordgedachten? Of maak je je zorgen over een ander? Bel dan direct met 0900-0113 of chat via www.113.nl. Anoniem, gratis en 24/7.