Intro 2020 | Maak een tinderprofiel voor je buddy

Van twee offline-dagen moet je het hebben deze week. Bij Data Science bestaat de businesscase uit opdrachten die op een speelse wijze met de opleiding te maken hebben. Een goeie manier om elkaar te leren kennen. Bijzonder jammer dat enkele studenten niet mee mogen doen; zij zitten deze week nog in thuisquarantaine.

De businesscasemiddag die studievereniging Pattern voor haar introkids in elkaar draaide, wordt goed ontvangen. Buddy Natasha van de Berg is er enthousiast over: “Dat we hier samen bezig zijn met een opdracht, maakt het leuk. Je moet nadenken over de instructies en je hebt geen tijd om over jezelf na te denken. Dat maakt de kids meer ontspannen, en zo leren we elkaar beter kennen.” Groepje 7 vindt het leuker dan dinsdag, omdat ze toen zelf moesten kiezen en de dag voor een groot deel uit slenteren bestond.

Donderdagmiddag is een van de opdrachten een tinderprofiel maken van de buddies. Intromama Natasha en intropapa Jonas Niederle (niet samen één groepje) hebben daarvoor data moeten inleveren. Behalve hun Spotify-playlists, Netflix-verleden en YouTube-recommandation, hobby's en eigen foto’s, óók een levensmotto. Voor Jonas is dat ‘Beter laat dan nooit’. Hij legt uit: “Omdat ik overal altijd te laat kom”. Het staan nogal in contrast met Natasha’s slogan: ‘Mag dat wel?’. “Ik ben nogal voorzichtig. Altijd al, en nu met social distancing helemaal”. De twee vullen elkaar goed aan en dat kan van pas komen wanneer ze volgend jaar samen in het bestuur van Pattern plaatsnemen.

Quarantaine

Er zijn ongeveer honderd eerstejaars bij Data Science die aan de Intro meedoen - of wilden doen. Tot Daan Steenhofs spijt (Daan is coördinator van Patterns introcommissie) hebben ze maandag “zeven of acht” introgangers moeten zeggen dat ze niet welkom zijn bij het offlineprogramma. “Dat is omdat ze in het buitenland zijn geweest waar code oranje geldt. Vanwege vakantie of omdat het hun  vaderland is. Zij moeten twee weken in quarantaine en mogen nog niet op de campus komen.”

Heel zuur, vindt Jonas ook. “Er is ook geen alternatief voor ze bedacht op de dagen dat wij op de uni zijn. En wij hebben het als buddies nu helaas ook te druk om ons om hen te bekommeren. Buiten het programma wel, dan zijn we goed bereikbaar.” Als om de uitspraak te illustreren, volgt daarop: “Nu moeten we door naar het volgende programma-onderdeel”.

In collegezaal 7 in MetaForum is een grid op de grond geplakt met tape. Introkid Leander Huyghe laat zich loodsen door een groepsgenoot. Hij moet stap voor stap naar de andere kant van het rooster komen en daarbij alle 25 vakjes gebruiken. Hij ziet de inhoudelijke verdieping: “Het stelt een algoritme voor waarmee je stap voor stap tot de juiste oplossing komt.”

Ook een tinderprofiel past bij de vakkennis van Data Science. Bij deze net in elkaar geknutselde profielen hoort ook een wedstrijdelement. De profielen komen in een app en de buddy die de meeste likes van alle aankomende Data Science studenten krijgt, wint. Wat? De eer.