Bewoners Berenkuil missen ingerichte ontmoetingsruimte

Naast de Berenkuil, dicht bij de campus van de TU/e, zijn in no time driehonderd studio’s uit de grond gestampt voor tweehonderd internationale TU/e-studenten en honderd internationale Fontysstudenten. De vier gebouwen zijn nu enkele maanden bewoond, maar staan er nog wat onwennig. Het groen moet nog opkomen en het buitenmeubilair is in bestelling. Hoe is het binnen?

De zon schijnt vol naar binnen bij de gemeenschappelijke ruimte in Gebouw 4. Deze ruimte, met een oppervlakte van twintig bij vier meter, is op twee rode banken na, kaal. Op een van de banken zit Sjoerd Hutter, een van de twee studentbeheerders die Vestide heeft aangesteld. Ze krijgen een vrijwilligersvergoeding om de oren en ogen te zijn voor het kamerverhuurbedrijf. Sjoerds collega is Fontysstudent Mark Wolvers. Sjoerd doet een pre-master Sustainable Energy Technology aan de TU/e.

Hoofdtaak van de studentbeheerders is de eerste contactpersoon te zijn voor de bewoners aan het Lombokpad. Daarnaast moeten ze activiteiten opzetten waardoor een community ontstaat en waarmee hopelijk eenzaamheid onder studenten wordt voorkomen. “Daarvoor hebben we wel een ingerichte ontmoetingsruimte nodig”, zegt Sjoerd.

Hij heeft het tot nu toe minder druk dan hij in eerste instantie had verwacht. Er zijn weinig klachten of vragen op de Facebookpagina die daarvoor in het leven is geroepen. “De kamers zijn fijn en goed geïsoleerd. Er is slechts één keer geluidsoverlast geweest. We hebben wat vragen gekregen over het gebruik van het openbaar vervoer en de inductiekookplaat.” In het tweewekelijks overleg met Vestide heeft Sjoerd aangegeven dat het washok beter schoongemaakt moet worden - en dat gebeurt nu ook.

Niet klaar

“De gemeenschappelijke ruimte is, zoals je ziet, nog niet ingericht. Er zijn twee momenten geweest waarop ideeën zijn ingediend. Er werd gevraagd of er studieplekken konden komen en ook of er een chillplek wordt gemaakt met een tv en banken. Iemand hoopt dat er een kookgelegenheid komt, zodat je met meerdere mensen kunt koken. In je eigen studio heb je twee pitten en het is er te krap om met vier mensen te eten.”

Nu ligt de bal voor de inrichting weer bij Vestide. Sjoerd vindt dat dat wel lang duurt. “Het is bij wijze van spreken niet moeilijker dan een trip naar IKEA.” Sjoerd weet wel dat er twee baskets en twee voetbalgoals bij het sportveldje worden geplaatst, maar nog niet wanneer. De beplanting komt hopelijk in het voorjaar in orde.

Een woordvoerder van Vestide laat weten dat de voetbalgoals en baskets zijn besteld, maar dat er helaas een lange levertijd op zit. “Voor wat betreft de gemeenschappelijke ruimte binnen zijn we samen met een student en de studentbeheerders de plattegrond aan het maken. Verder zijn we aan het kijken of er nog meer eisen zijn waar we aan moeten voldoen”, zegt ze.

Woonwagenkamp

Afgelopen zaterdag is de gemeenschappelijke ruimte trouwens wel in gebruik geweest. “We hadden, op initiatief van de gemeente, een lunch met de buren die in het woonwagenkamp wonen. Zij brachten goulashsoep en wraps mee, Vestide had statafels en belegde broodjes. We hebben twee gesloten gemeenschappen laten kennismaken met elkaar. Nu weet ik namen, gezichten en beroepen van enkele van de woonwagenbewoonsters die op bezoek kwamen." Sjoerd noemt de lunch een succes, "misschien komt er ook nog eens een barbecue.”