Studentencomplex bij Berenkuil uitgebreid met 78 wooneenheden

De sleutels van hun studentenwoning ontvingen de huurders al in december, maar morgenmiddag opent de woningcorporatie Woonbedrijf/Vestide officieel de 78 extra studentenwoningen die onlangs zijn toegevoegd aan het al bestaande complex van driehonderd woningen bij de Berenkuil. Het zijn tijdelijke woningen, zegt de woordvoerder van Woonbedrijf, “maar ze staan er zeker tot 2035.”

foto Han Konings

Luc Nabben, communicatieadviseur bij Woonbedrijf, zegt dat de woningcorporatie in deze tijden van woningtekorten voortdurend blijft onderzoeken wat mogelijk is om in Eindhoven dat tekort te verminderen. “We zagen dat op ons bestaande complex bij de Berenkuil, dat daar eind 2019 is neergezet en dat bestaat uit vier woningblokken, nog ruimte was om daar een extra blok met nog eens 78 woningen aan toe te voegen. Zoiets kan dan ook snel gerealiseerd worden. Tussen het plan en de sleuteloverdracht zit maar een jaar.”

Het zijn tijdelijke woningen, net zoals de driehonderd woningen die er drie jaar geleden werden opgeleverd. Nabben zegt dat tijdelijk toch betekent dat ze er zeker tot 2035 zullen staan. “Met de gemeente is afgesproken dat ze er voor een periode van vijftien jaar mogen staan. Na die tijd gaan we samen met de gemeente kijken waar ze dan naartoe zouden kunnen. Want deze woonunits zijn modulair en daardoor ook weer goed te ontmantelen en op een andere plek weer op te bouwen. Dat maakt het voor Woonbedrijf ook rendabel, want een gebruiksduur van een woning van maar vijftien jaar is voor een woningcorporatie wel erg kort.”

Ook de ontmoetingsruimte voor alle bewoners van het Berenkuilcomplex is inmiddels ingericht en in gebruik en daar zal volgens Nabben morgenmiddag ook de officiële opening van de 78 nieuwe woningen plaatsvinden. Hij zegt dat zeventig procent van deze nieuwe woningen bestemd is voor Nederlandse studenten en dertig procent voor internationals. “We hebben ditmaal gekozen voor een vrije inschrijving, dus er is vooraf geen verdeling gemaakt tussen een bepaald aantal studenten van de TU/e en van Fontys.” Dat alle extra woonunits inmiddels vergeven zijn, zal ook niemand verbazen, zegt Nabben lachend.

Lees verder onder de foto.

Hoe is het gesteld met mogelijke bouwactiviteiten van Woonbedrijf voor studenten in de nabije toekomst? Nabben: “We bouwen momenteel sinds november 2022 op de TU/e-campus aan twee grote nieuwe woontorens, wat in de zomer van 2024 zal resulteren in de oplevering van 735 studentenwoningen. De gemeente heeft onlangs vijftien plekken in de stad aangewezen waar gebouwd zou kunnen worden. Maar die zijn niet allemaal bedoeld voor het bouwen van studentenwoningen, want Woonbedrijf moet natuurlijk ook nog kijken naar andere doelgroepen in Eindhoven die voorzien moeten worden van betaalbare huisvesting.”