Studentenclubs: begripvol balend van corona-maatregelen

In het Eindhovense studentenleven wordt met begrip en berusting gereageerd op de aangescherpte coronavirusmaatregelen en -adviezen, waardoor veel activiteiten voor de komende dagen moesten worden geschrapt. Maar “het is wel eens leuker geweest”.

afbeelding Cursor

Geen sporttrainingen en -lessen, geen donderdagmiddagborrels, niet indoor skiën met Thor, geen quizavonden bij Van der Waals en Protagoras, geen BMT-feest, geen hippiefeest in de Ballenbak, geen klassiek concert door Quadrivium in het Muziekgebouw. Alle voorbereidingen ten spijt wordt deze week ook het ene na het andere studentikoze evenement gecanceld.

“Het is wel eens leuker geweest”, vat bestuursvoorzitter Ruben de Jongh van Lucid het heersende sentiment binnen zijn vereniging samen. Natuurlijk is er begrip voor de maatregelen, benadrukt hij, “maar van leden hoor ik ook wel dat ze balen dat alle leuke dingen op dit moment geschrapt worden - terwijl je die naast je studie gewoon hard nodig hebt”.

Eén van die leuke dingen was het gala dat zijn eigen studievereniging vrijdagavond zou houden bij Fifth NRE in Eindhoven. “We verwachtten zo’n 250 tot 300 man, de kaartjes waren al verkocht.” Lucid is nu aan het onderzoeken of het feest verplaatst kan worden, voor de zekerheid liefst op de wat langere termijn, “maar vlak voor de zomer heb je weer te maken met de volle agenda’s van feestlocaties en bijvoorbeeld de mensen van het licht”.

Ook enkele activiteiten in de loop van volgende week heeft de vereniging uit voorzorg al afgezegd. “We willen de mensen die betrokken zijn bij onze activiteiten gewoon niet te lang in onzekerheid houden. De richtlijnen tot en met maandag zouden zomaar verlengd kunnen worden, werd er al bij gezegd.”

Hectoliterkorting

Het moeten schrappen van de wekelijkse borrel is volgens de voorzitter - en tevens barcommissaris - vooralsnog niet zo problematisch (“sowieso maken we daar geen winst op; we willen onze prijzen laag houden en draaien quitte”), maar kan dat wel wórden. De barinkomsten van de vereniging hangen namelijk nauw samen met de hectoliterkorting die de club met de leverancier heeft afgesproken: “Hoe meer je afneemt, hoe groter de korting aan het einde van het jaar. Als we voor langere tijd dicht zouden moeten, kan dat dus zeker financiële consequenties hebben.”

Volgens Leonie Copraij, secretaris van koepelorganisatie FSE, overheersen binnen de studieverenigingen de berusting en het begrip. De koepel heeft zelf trouwens niet met het TU/e-crisisteam aan tafel gezeten (“dat wilden we wel, maar het crisisteam zit begrijpelijk nogal vol”), maar ze weet dat de studieverenigingen zelf contact houden met de TU/e of hun eigen faculteitsbesturen als het gaat om het coronavirus.

Aan het begin van de week was het coronavirus volgens haar al best een nadrukkelijk thema, “maar sinds onder andere de Career Expo en de wekelijkse borrels zijn afgelast, zijn verenigingen er wel meer mee bezig”, constateert Copraij. De agenda’s voor de komende dagen werden geleegd, het plannen van buitenlandtrips voor later dit jaar staat her en der on hold. Zo heeft elektrotechnische studievereniging Thor een studiereis naar China in de planning, maar is de besluitvorming daarover, in afwachting van de ontwikkelingen, opgeschort tot april.

Gezelligheidsverenigingen

Ook de drie studentengezelligheidsverenigingen, gehuisvest in de stad, staan in contact met de universiteit over het coronavirus. “Gisteren kregen we een belletje of we wilden langskomen bij het College van Bestuur en het crisisteam”, vertelt voorzitter Marloes Coolen van verenigingskoepel Compositum. “Zij drukten ons op het hart om hetzelfde advies aan te houden als de studieverenigingen hadden gekregen.” Begin volgende week komen de partijen volgens haar opnieuw bij elkaar om de situatie te bespreken.

Het Eindhovens Studenten Corps, waarvan Coolen tevens secretaris is, schrapte volgens haar elk geval een open feest “voor zo’n vierhonderd man” op woensdag en donderdag. “SSRE heeft ook een speciale week met haar vereniging en Demos heeft haar diesweek. Het komt bij iedereen dus niet heel goed uit. Maar er is wel begrip, waar men het eerder misschien nog wat overdreven zou hebben gevonden. Zeker de laatste paar dagen ziet iedereen de ernst van de situatie wel in.”

Maar, zo zegt ze ook: “We hopen natuurlijk dat dit niet te lang aanhoudt”. Het stilleggen van activiteiten is namelijk niet alleen een sociaal, maar voor verenigingen ook een potentieel financieel gemis. “Wij hebben op dinsdag en donderdag onze borrelavonden; dinsdag doorgaans met zo’n 200, 250 bezoekers; op donderdag eerst intern voor een stuk of 100 man, daarna zijn we open voor externen, gemiddeld ook weer 250 tot 300 mensen.” En die leveren de vereniging, via de bar, de nodige inkomsten op die nu worden misgelopen, aldus Coolen. De universiteit is zich daar ook zeker van bewust, zegt ze. “Maar voor nu kunnen we helaas niet meer dan de situatie aankijken.”