Studentensportcentrum TU/e tot en met maandag dicht

Het Studentensportcentrum van de TU/e sluit in elk geval tot en met komende maandag, 16 maart, zijn deuren. Het besluit volgt op de striktere coronavirus-richtlijnen voor de provincie en het al eerder afgelasten van diverse sportevenementen. “We willen de ontwikkelingen niet alleen volgen, maar ook echt onze verantwoordelijkheid nemen.”

Er was “zeker wel wat discussie” deze dinsdagmiddag, tijdens het overleg van het Studentensportcentrum met onder andere de sportverenigingen, studentenkoepel ESSF en het crisisteam van de TU/e, vertelt woordvoerder Raymond Starke. “Het liefst wil je zolang mogelijk op een verantwoorde manier sport kunnen blijven aanbieden. Maar op een gegeven moment overheerst het gevoel: we kunnen de manieren van besmetting onder de huidige omstandigheden niet meer in de hand houden. En dan gaan we liever dicht voordat het mogelijk uit de hand loopt."

Een sportaccommodatie is qua kans op besmetting simpelweg ook een riskantere plek dan bijvoorbeeld een collegezaal, stelt Starke. “Een college volgen is toch net iets anders dan elkaar met bezwete handen een high-five geven of onverwachts flink moeten hoesten nadat je net een sprintje hebt getrokken. Of denk aan gewichten die mensen vastpakken, weer terugleggen, waarna de volgende bezoeker ze pakt.”

Geen deelprogramma

De sluiting geldt voor alle indoor en outdoor sportactiviteiten in en rondom het sportcentrum - ook die in het zwembad en ook op bijvoorbeeld de aan de andere kant van de ringweg gelegen atletiekbaan en golfbaan. Starke: “We doen niet aan een ‘deelprogramma’, dan krijg je zoveel vragen. We gaan gewoon helemaal dicht, dan is er hopelijk geen ruimte voor discussie.” Hij voegt eraan toe: “Als een wielerclub desondanks besluit om dit weekend met z’n allen te gaan fietsen op de Veluwe, dan kunnen we daar natuurlijk weinig aan doen. Maar onze boodschap is hopelijk duidelijk.”

Volgens Starke heeft het sportcentrum de afgelopen dagen en weken niet noemenswaardig veel vragen gehad over het coronavirus en eventuele gevolgen daarvan voor de sportvloer en sportvelden. Ook het aantal bezoekers is volgens hem niet zichtbaar teruggelopen. De kantoren van het sportcentrum sluiten overigens niet. Voor medewerkers gelden dezelfde richtlijnen als voor TU/e-werknemers: “Als je kunt thuiswerken, doe dat dan. Maar zolang je geen klachten hebt, mogen mensen ook hier komen werken.”

Crisisteam

Komende maandag gaat het Studentensportcentrum, in afstemming met onder meer het crisisteam van de TU/e en met de laatste richtlijnen van het RIVM bij de hand, de stand van zaken opnieuw bekijken. “Op basis daarvan zullen we besluiten of we nog dicht blijven of dat we het sportprogramma weer veilig kunnen aanbieden.” Over aankomende (studenten)sportevenementen in Eindhoven kan Starke nog geen uitspraken doen, “dat is iets voor de komende periode. Voor dit weekend staan in elk geval geen grote events op de planning”.

Sportkaarthouders krijgen vandaag nog een mail over de sluiting. Op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken? Volg dan het corona-blog op de site van het sportcentrum.