“Skypen met studenten als de baby slaapt”

We hebben allemaal wel eens een dagje, vrijwillig of noodgedwongen, thuisgewerkt. Maar hoe geef je vorm aan je werk of studie nu we collectief voor langere tijd op huis zijn aangewezen? Hoe blijf je gefocust, hoe houd je je team bijeen, wat zijn de tips, tricks en valkuilen? Cursor belt elke dag met een ‘lotgenoot’. Vandaag: studieadviseur Lonneke Boons.

foto Privécollectie Lonneke Boons

Vooruit, een snel telefoontje met Cursor tussendoor, dat past net. Want áls ze al tijd heeft om te skypen - “lees: als de baby slaapt” -, dan gaat die tijd op aan skypen met studenten.

Deze week wordt ze één, de dochter van studieadviseur Lonneke Boons. Het leven van een werkende moeder bestaat sowieso al uit veel passen, meten en een boel ballen in de lucht houden, stelt de TU/e-medewerkster - maar de recente maatregelen in het kader van het coronavirus maken die dagelijkse jongleerroutine er zeker niet saaier op. Gelukkig heeft Boons naar eigen zeggen “de beste partner” in huis, evenals een schoonmoeder in de buurt op wie ze een beroep kan doen voor hulp.

En dan is er nog zoiets als verwachtingenmanagement en zaken úitspreken. “Naar mijn leidinggevende, naar collega’s, naar studenten. Ik kan gewoon niet op elk moment of altijd binnen vierentwintig uur beschikbaar zijn. Gelukkig hebben we ontzettend fijne studenten, die dat prima snappen.”

Vraagbaak

Boons werkt drie dagen per week als studieadviseur voor de faculteit Werktuigbouwkunde en is daarmee een vraagbaak voor studenten met de meest uiteenlopende vragen en kwesties. “In mijn agenda heb ik altijd vaste momenten voor het spreekuur, studenten kunnen vooraf online een afspraak met mij inplannen. Daarnaast heb je studenten die tussendoor nog binnenlopen met vragen, komen er veel vragen per mail, en heb ik overleggen met examencommissies, collega’s of met alle studieadviseurs van andere faculteiten samen.”

Dat alles gebeurt nu noodgedwongen online en op afstand. “Mijn afspraken met studenten worden video-calls of telefoongesprekken. Vooraf geef ik duidelijk aan: zorg dat je op een rustige plek zit en dat je mobiel is opgeladen. Als een gesprek niet urgent is, proberen we het in overleg op te schuiven.”

Blijven communiceren, dat is volgens Boons key. Net als prioriteiten stellen en sommige taken even opschorten, in overleg met haar collega’s en leidinggevende. Maar misschien wel het allerbelangrijkste, volgens Boons: “Voor jezelf blijven zorgen. Op tijd pauzes nemen, genoeg blijven drinken en niet vierentwintig uur per dag beschikbaar willen zijn.”

Dat lukt haar doorgaans sowieso al best goed trouwens: “Ik vind mezelf en mijn gezondheid het allerbelangrijkste. Ik wil niet nu pieken en daarna omvallen. Wat mij ook helpt bij het thuiswerken, is om op mijn gebruikelijke tijd op te staan, op tijd te ontbijten en douchen. Het is heel gemakkelijk om in je joggingbroek achter je laptop te gaan zitten, dat moet sowieso ieder voor zich weten. Maar ik ben een stuk productiever en efficiënter als ik mijn vaste routine aanhoud.”

En als ze dat laatste zelf onverhoopt al even zou vergeten, dan is daar haar babydochter om haar aan de broodnodige rust, reinheid en regelmaat te herinneren. Lachend: “Die laat het echt wel blijken als ze honger heeft of moe is. Maar ik wil er ook zijn voor mijn studenten. Dus ik probeer op gezette tijden mijn mails te beantwoorden en hen te helpen met vragen.” En ja, die ‘gezette tijden’ zijn onder de huidige omstandigheden ook wel eens in de avonduren of in het weekend, “maar dat is prima te managen”.

Studenten kampen gewoon met veel vragen nu, merkt de studieadviseur. “Er is veel onduidelijkheid. Hoe kan ik online lessen volgen, practica doen, tentamens doen? Hoe zit het met deadlines, met afstuderen, met exchanges? Allemaal terechte vragen, maar op dit moment hebben we nog niet op alles het antwoord.”

Of ze studenten voor haar gevoel wel gerust kan stellen in de huidige onzekere omstandigheden? “Ik hóóp het. Maar ik zie ze nu niet in persoon, zie de non-verbale communicatie niet. Maar ik zet me er hard voor in om hun zorgen ook op afstand te kunnen wegnemen."