Amper nog wachttijd bij studentenpsychologen

De wachttijd bij de TU/e-studentenpsychologen voor een intakegesprek is afgenomen tot vier kalenderdagen. Education & Student Affairs heeft extra capaciteit ingezet om snel studenten te kunnen begeleiden die aankloppen met een hulpvraag op mentaal vlak. Die kan gaan over faalangst en concentratieproblemen, maar ook over zorgen die de coronacrisis oplevert.

foto Privécollectie Rachel Falleyn

Iedereen reageert verschillend op een crisis en de huidige coronaproblematiek is vooral bijzonder omdat íedereen ermee te maken heeft. “Studenten kunnen nu te maken krijgen met een sterker gevoel van sociale eenzaamheid, met meer stress, met angst of depressie, met zorgen over hun toekomst”, begint studentenpsycholoog Rachel Falleyn op te sommen. “Daarnaast zijn er nog de dagelijkse praktische dingen. Hoe houd ik mijn routine vast, hoe blijf ik me concentreren op de leerstof, hoe blijf ik gezond? Wij hebben hier echter nog niet veel van teruggezien, het lijkt mee te vallen, ik zelf heb niet veel corona-gerelateerde vragen gekregen”, zegt Falleyn.

Lage drempel

Toch wil Annemarie Urselmann graag onder de aandacht brengen dat niemand zich hoeft te schamen om hulp te vragen op dit vlak. “Er is extra capaciteit ingezet zodat we iedereen vlot kunnen helpen”, zegt de manager Student Facilities bij Education & Student Affairs (ESA). “In de maand april was de wachttijd gemiddeld vier kalenderdagen. Op dit moment kun je morgen al terecht en ook in mei zijn er voldoende intakemogelijkheden.” Dat is een beduidend kortere wachttijd dan afgelopen winter.

Wie zich aanmeldt via de studiegids krijgt contact per Skype for business of MS Teams. Die zijn veilig voor vertrouwelijke gesprekken, verzekert Falleyn. “In eerste instantie zijn online gesprekken wat onwennig, maar als je je daar overheen zet, is het goed te doen.” Per dag heeft ze vier of vijf gesprekken met studenten. Die krijgen na het consult op de gebruikelijke manier huiswerk (“Ik noem het denkwerk”). Dat zijn oefeningen als het opschrijven van gedachten of het leren observeren van wat er door je heen gaat, ademhalingsoefeningen, enzovoorts. Je krijgt inzicht over denkstijlen die je níet verder helpen en handvatten voor wat wél helpt.

Behapbaar maken

Studentenpsychologen proberen de klachten te normaliseren. Falleyn: “Ik vind het niet gek dat je last hebt, dat je niet weet hoe je een draai kunt geven aan deze nieuwe situatie. De lat mag wat lager. We moeten niet denken dat een lagere lat gelijk staat aan falen. In een gesprek probeer ik samen met de student de doelen bij te stellen en behapbaar te maken.”

Ze begrijpt dat mensen zich slecht voelen als doelen aanpassen neerkomt op doelen verlagen. “Op de een of andere manier lijken wij geprogrammeerd om toch het beste en het meeste te doen. Ik herken dat bij mezelf. Maar in een crisis, een onveilige situatie in feite, mag je gewoon nog steeds jezelf zijn. Je mag een nieuwe hobby beginnen, pretzels bakken of dertig nieuwe yogaposities uitproberen, maar er is ook ruimte om dat níet te doen. Je mag ook best eens een uurtje in bed blijven liggen.”

Rachel Falleyn
Studentenpsycholoog
Gelijktijdig hetzelfde doen

Sociale distantie is nog geen sociale isolatie, wil Falleyn meegeven. “Als een student zich meldt met gevoelens van eenzaamheid, dan kijken we samen of er mensen in de omgeving zijn waarmee contact kan worden gezocht. Het kan ook goed zijn om een contact wekelijks, op een vast moment, te laten terugkeren.” Wat een gevoel van alleen zijn ook kan terugdringen, is dat je samen met anderen gelijktijdig hetzelfde doet en dat weet van elkaar. Samen een film kijken, op je eigen kamer, bijvoorbeeld.

Rachel Falleyn is de eerste om te erkennen dat zij de huidige crisis ook lastig vindt. Wat haar persoonlijk helpt, is dat ze haar nieuwsconsumptie drastisch heeft beperkt. “Ik gebruik slechts twee nieuwsbronnen, NOS en WHO, en kijk er een keer per dag naar, en in het weekend helemaal niet.”

Andere stappen

Wie de stap naar de studentenpsychologen te groot vindt, maar wel graag bij iemand te rade gaat, kan ook hulp zoeken bij een studieadviseur, de huisarts, of iemand uit het eigen netwerk. Sinds begin april kunnen TU/e’ers ook terecht bij luistersite Hear Me, opgezet door Lara Hofstra, medewerker van het Studentensportcentrum. “Een goed initiatief”, noemt Falleyn dat, “een luisterend oor is altijd goed, voor iedereen.”

Ze merkt zelf dat het niet alleen kommer en kwel is. “Ik hoor ook dat er diepere connecties zijn gemaakt de laatste tijd.” Maar wie dat niet ervaart, hoeft zich nergens voor te schamen, vindt de studentenpsycholoog. En als je je ernstige zorgen maakt, ook niet. “Als je merkt dat het helemaal niet goed gaat, kun je altijd contact opnemen met hulplijn 113. Dat kan dag en nacht.”

Heb jij zelfmoordgedachten? Of maak je je zorgen over een ander? Bel dan direct met 0900-0113 of chat via www.113.nl. Anoniem, gratis en 24/7.