Vitality Week had nog nooit zoveel aanmeldingen

Een combinatie van het thuiszitten door corona en de promotie van de TU/e Vitality Week onder ook studenten lijkt de oorzaak van de meer dan duizend aanmeldingen van dit jaar. Het is het vierde jaar dat de week ter promotie van een gezond leven aan de TU/e wordt georganiseerd. Door corona ziet die er wel wat anders uit dan de jaren hiervoor.

foto Julslst / Shutterstock

De inmiddels bekende health check en fit check kunnen dit jaar bijvoorbeeld niet doorgaan, vertelt Joyce Schonenburg, event coördinator bij het Studentensportcentrum (SSC). Die checks zijn fysiek op het SSC, wat zorgt voor extra reisbewegingen. "Ook is het bij die checks niet mogelijk om de anderhalve meter afstand te waarborgen. We hebben er dit jaar voor gekozen om de gehele Vitality Week online te doen.” Dat biedt ook voordelen: “Het is laagdrempeliger om mee te doen”, denkt Schonenburg.

“Die laagdrempeligheid zou wellicht de grote toename in aanmeldingen kunnen verklaren”, denkt collega Manon van Lint, coördinator health and vitality bij het SSC. “Je hoeft niet ergens naartoe. En de behoefte aan, bijvoorbeeld fysieke, afleiding is nu met het vele thuiswerken ook groter, denk ik. Sowieso is - mentale - gezondheid een actueel onderwerp.” Dit jaar zijn voor het eerst ook de studenten meegenomen in de promotiemailing van de Vitality Week. “Dat zal wellicht hebben bijgedragen aan de extra aanmeldingen, al zien we toch dat het merendeel daarvan medewerker is”, weet Schonenburg.

Gezond eten

Bij een gezonde levensstijl is eten een vitaal onderdeel. Daarom heeft de TU/e ook enkele video's opgenomen om je thuis te inspireren bij het koken van gezonde maaltijden. Voor vanavond geven we de suggestie van een gevulde paprika met linzen, dadels, couscous en walnoten. De overige recepten en andere video's rond vitaliteit vind je in de speciale afspeellijst

TU/e Vital Recipe - Filled red pepper

Op de valreep

Er is dit jaar ook meer te doen: 23 verschillende activiteiten, van webinars over gezonde voeding tot yoga in je huiskamer. Voor alle activiteiten samen waren op donderdag 12 november al 1.030 inschrijvingen geregistreerd. Ter vergelijking met vorig jaar: toen waren er zo’n vijfhonderd inschrijvingen. “Activiteiten met een gelimiteerd aantal deelnemers zitten vol. Bijvoorbeeld de yoga op maandag heeft 77 aanmeldingen gekregen en het grootste deel van de inschrijvers heeft geen sportkaart.” Dat laatste is overigens ook niet verplicht om mee te mogen doen.

De inschrijving is ondertussen officieel gesloten en de meeste events zijn dus vol. Voor sommige fitbreaks, online lessen en webinars zijn nog enkele mogelijkheden. Mocht je dus vergeten zijn je in te schrijven en toch nog graag ergens willen aanschuiven indien mogelijk, mail dan naar de organisatie. Alle activiteiten zijn gratis en de Vitality Week loopt van 16 tot en met 20 november.